Säästurežiim 29.06.13 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
Olen 17aastane, 164 cm pikk ja kaalun u 50-51 kg. Aga mure on selles, et arvatavasti on mu keha läinud säästurežiimile, kuna viimasel ajal olen üsna vähe söönud (päevas ca 1000 - 1300 kcal, vahel ka rohkem). Kuidas ma saaksin oma keha säästurežiimilt ära nii, et sellega ei kaasneks kaalutõus? Olen mõni päev natuke rohkem söönud, aga siis kaal on hommikuks tõusnud. Kui kaloraaži suurendades alguses kaal tõuseb, kas lõpuks harjub organism ära ja kaal langeb või jääb püsima? Kaua selleks umbes aega kulub, et organism ära harjuks ning kaal enam ei tõuseks?
Arst vastas:
Kristel Ehala-Aleksejev
dr Kristel Ehala-Aleksejev
Arst-toitumisterapeut
Tartu Ülikooli Kliinikum
Tere.
Leidsin täiesti juhuslikult, et olete mõned päevad tagasi saanud juba oma küsimusele vastuse Tagli Pitsi käest ning minu vastus kordaks juba eelpool öeldut. Teie kirjas puudub info päevase füüsilise koormuse kohta. Lisaksin siinkohal Tagli Pitsi vastusele, et heas vormis keha ja tasakaalustatud ainevahetus eeldavad regulaarset füüsilist aktiivsust. Kui liikumist ja treeningkoormust on teie elus liiga vähe, siis hea vormi hoidmine ilma füüsilise koormuseta pole mõeldav.
Tagli Pitsi vastab:
Nii väike energiatarbimine ei ole kindlasti organismi tervise seisukohast hea, sest oled jätnud ta ilma väga paljudest vajalikest toitainetest. Kõik vajalikud toitained on võimalik kätte saada minimaalselt 1600-1700 kcal juures ja sedagi vaid juhul, kui menüü on väga hästi läbi mõeldud. Praegune kehakaal sellise pikkuse juures on väga lähedal alakaalule.
Kindlasti peaksid hakkama normaalselt sööma, so minimaalselt 1800 kcal, võib-olla isegi enam. Energia suurendamisega kaasneb esialgu kindlasti väikene kehakaalu tõus, sest organims üritab saavutada talle optimaalseimat kehamassi. Seda, kaua selleks aega kulub, on väga keeruline ennustada. Soovitan kindlasti jätkata sellel ajal ja ka pärast kehekaalu stabiliseerumist füüsilise aktiivsusega, süüa sagedamini ja väiksemates kogustes. Hoiduda maiustustest, saiakestest, kuid süüa suuremates kogustes köögivilju, mis annavad ühelt poolt energiat vähem, kuid teisest küljest täidavad kõhtu. Soovitan ka toitumist analüüsida ning süüa selliselt, et toidust oleks kõik vajalikud toitained piisavas koguses kätte saadud.