Toitumine pärmseene kahtluse korral 19.01.20 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
Kahtlustan enda seedeelundkonnas (vbl ka mujal?) pärmseene kasvu. Olen nende sümptomitega, kus päevas võin ka mitu korda käia nr 2 tegemas, kus väljaheide on harva midagi selgepiirilist ja konkreetset. Pigem on see selline pabulakiht potivees ja just vee pinnal, mitte põhjas. Kus väljaheide on muutnud paariks-kolmeks päevaks vahepeal ka khaki-roheliseks. Kus väljaheite ümber on wc poti vees olnud vahtu või lihtsalt mingit hägust kihti. Üldiselt on aga selline kreemias helepruun. Kus enesetunne on selline, et ärevus kipub peale ja öine uni on pikalt olnud katkendlik ja kus urineerimine muutub taaskord sagedasemaks (pärast aug-nov 2019 toimunud eesnäärmepõletiku ravi 3 ringi antibiootikumidega) ja vahel ka kipitab. Kus vahel on ka esinenud tunde kestev ebamäärane valu kõhus.
Sellises kontekstis on mu küsimus, mida peaksin toitumise juures endale ikkagi keelama ja mida mitte? Kas ma võin endale piim- ja jahutoodete vältimisega ise talumatuse külge pookida? Mida toitumise juures soovitate silmas pidada - süüa palju täisteratooteid, köögivilju ja kala ja selle juurde siitpeale jäädagi või võib teha endaga lihtsalt aeg-ajalt katseid ja vaadata, kuidas keha mingile toidule reageerib?
Arst vastas:
Kristel Ehala-Aleksejev
dr Kristel Ehala-Aleksejev
Arst-toitumisterapeut
Tartu Ülikooli Kliinikum
Tere.
Inimese mikrobioomi kuuluvad sajad erinevad bakteri liigid. Lisaks ka kirjas mainitud pärmseen ja veel muud mikroorganismid. Inimese soolestikus paikneb suurem osa meie tervist mõjutavast mikroelust ja kindlasti ei saa tekkinud kaebusi seostada ainult ühe kindla tekitaja või faktoriga. Pikad antibiootikumide kuurid lõhuvad mikrobioomi normaalset kooslust ja selle taastumine võib tõepoolest võtta kuid. Põhimõtteliselt olen nõus nende märkustega, mida tegi teie perearst. Probiootikumidest võib abi olla, aga teie toidus peab olema ka piisavalt kiudaineid ja muid toitaineid, mis toetaksid keha normaalse mikrofloora taastumist. Kuna olete kirja põhjal ravi saanud ilmselt meestearstil, siis soovitan teil tulla TÜ Meestekliinikusse, et vaadata teie lugu ja toitumine koos üle. Registreeruda saate aadressil meestekliinik@kliinikum.ee, kuhu märgite soovi tulla minu vastuvõtule.
Minu vastuvõtud on Tallinnas ja toitumise ülevaatamiseks vajan vähemalt 3-4 päeva toidupäevikut.
Parimatega,
dr.Ehala