Gastriit, refluks, keele valud ja ferritiin kõrge 09.10.19 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
Üritan siis lühidalt kirjeldada.
Kogu asi algas 16.09.2018 hommikul peapöörituse ja tinniitusega.
Vererõhk oli ka kõrge eriti hommikul. Enne seda olin kuskil 4 aasta
vererõhurohtu nebicard 5 mg hommikul võtnud. Perearst kirjutas peale tervise halvenemist tugevamad vererõhurohud ja võtsin betaserci üle kahe nädala.
Oktoobri 2018 käisin neuroloogi ja LOR'i juures. Neuroloog tegi röntgen pildi ja ütles, et kael kergelt kõver ning peaks kaalust alla võtma. LOR tegi kindlaks, et vasakus kõrvas, kus tinnitus on kuulmine halvenenud.
Oktoobris avastasin, et keel valge ja lõhenenud. Sain siis perearsti käest aja gastroskoopia uuringule. 06.11.18 tehti gastroskoopia ja arst ütles, et mao ning söögitoru põletik, võttis proovid. 2 nädalat hiljem tuli vastus, et maos rohkes koguses helikobaktereid. Perearst määras helikobakteri ravi. Siis oli ferritiini tase 690.
Kuna 2018 detsembri lõpuks ei olnud asi paranenud. Otsustasin tallinna gastroenteroloogi vastuvõtule minna.
Kehakaal oli ka juba kolme kuuga kukkunud 114 kg pealt 90 kg peale.
Jaanuari algul 2019 läksin, siis tasulisele vastuvõtule ning arst kutsus mind mõne päeva pärast tagasi, et teha vastavad uuringud. Aga kui teinekord vastuvõtule läksin sõimati nägu täis ja kirjutas mulle antidepressandid ning kutsus kahe nädala pärast tagasi. Kolmandal vastuvõtul öeldi mulle, et kujutanette, et mul valutab kuskilt ja käskis antidepressante edasi võtta.
Perearst võttis veebruaris uued proovid mis näitasid, et helikobakter endiselt maos olemas. Tehtis siis teist korda antibiootimi kuur.
Kuna asi paremaks ei läinud siis palusin perearstilt, et teeks mulle saatekirja gastroenteroloogi juurde. Vahepeal võeti vereproovid ja ferritiini tase oli siis juba 1090.
Gastroenteroloog tegi gastroskoopia ja võttis proove. Helikobakterid olid endiselt maos. Peale seda tehti kolmas antibiootikumi kuur.
Aprillis võeti vereproovid ja siis oli ferritiini tase 609.
Aprillis käisin ka psühhiaatri juures, kes ütle, et ma poleks üldse antidepressante pidanud võtma ja hakkas mulle võõrutusravi tegema.
Kirjutas mulle ka betamaksi, kuna ma öösel magada ei saa.
Kuna mul vererõhk oli pigem mada kui kõrge, siis konsulteerisin perearstiga ja jätsin mai lõpust vererõhurohu võtmise ära.
28.06.19 tehti uus gastroskoopia ja võeti proove.
Augusti helistas arst ja ütles, et bakterid on kõrvaldatud ning tema töö on sellega tehtud.
Juunis tegin veel ühe nexiumi kuuri
06.08.19 tõmmati mulla tarkusehammas välja. Peale seda olin sunnitud 2 nädalat võtma 2x päeva 400 ibumetiini ja 500 paratsetamooli.
Kuskil 22.08.19 hakkas asi jälle hullemaks minema. Kõri, kurk ja keel kõrvetasid ning keel lõhenenud. Pea, rindkere ja kõhuvalud.
Ja maohapet peksab suhu. Hakkasin siis Septembri algusest nexiumi võtma.
Perearst tegi oktoobri algul vereproovid ja ferritiin tõusnud jälle 854 peale. Arvatavasti maopõletik jälle.
Ja igakord, kui ferritiini tase tõuseb tekivad tugevad peavalud, liigesevalud ning jalalabad valutavad.
Toitumist olen ka muutnud. Ei söö rasvaseid, praetud ja punasest lihast tehtud toite. Ei ole suitsetaja ja juba aasta otsa pole alkoholi tarvitanud.
Keel on ka peale aasta möödumist endiselt valge lõhenenud ja valutab pidevalt.
Kuna ükski arsti ei ole toitumise osas eriti nõustanud, siis olen ise palju asju uurinud.
Minu küsimused siis järgmised:
Kas on toiduaineid mida peaks vältima, et ferritiini tase ei tõuseks.
Ja kas need peavalud, liigesevalud ja jalalaba valud ongi põhjustatud ferritiini kõrgest tasemest ?
Kas on olemas gastriidi dieet millega saaks asja kiiremini kontrolli alla ja kui kaua maopõletik tavaliselt kestab ?
Nagu ilmad jahedaks lähevad on mul koguaeg külm, eriti käed ja jalad külmetavad
Loomulikult olen seda teemat aasta jooksul ka teistele arstidele rääkinud aga kõik hiilivad sellest teemast kõrvale.
Loodan, et tekst ei ole väga segane ja saate oma arvamuse anda.
Lugupidamisega ja ette tänades
Abivajaja
Arst vastas:
Kristel Ehala-Aleksejev
dr Kristel Ehala-Aleksejev
Arst-toitumisterapeut
Tartu Ülikooli Kliinikum
Tere.
Toitumise abiga saab teatud määral kindlasti gastriidi sümptome vähendada ja mao-sooletrakti seisundit parandada, kuid toitumissoovituste andmiseks peaks üle vaatama teie senise menüü ja seda analüüsima.
Selles osas soovitaksin teil tulla koos toitumispäevikuga vastuvõtule või pöörduda mõne teise toitumisala spetsialisti poole.
Mis puudutab kõrget ferritiini taset, siis helkobakteriga kaasneb pigem madalam ferritiini tase.
Soovitaksin oma raviarstiga rääkida võimalikest rauaainevahetuse lisauuringutest, et välistada kõrge ferritiiniga seonduvaid muid terviseprobleeme. ( hemokromatoos?, vm).
Toitudest võiks ferritiini kontekstis esimese asjana välistada punase liha ja vorstitooted.
Toit peaks olema vedelikurikas ja eelistatud oleks soe söök. Toit võiks sisaldada rohkelt köögivilju, aga viimaseid samuti kergelt töödeldud kujul. Gastriidi tõttu soovitan vältida tomateid, paprikat ja olla ettevaatlik ka sibula ning küüslauguga. Musta leiva asemel võiks olla pigem sepikulised.
Need on esmased nõuanded, kuid täpsemaid saab anda siis kui saab teha ülevaate teie toidupäevikust.
Parimatega, dr. Ehala