5,5-kuuse lapse söögistreik 21.12.10 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
Tere! Mure siis selline, et preili on juba 5,5 kuud vana ja söömine on meil ikka igapäevane vaevaline tegevus.
Nimelt avastati mu piigal 2,5 nädalaselt raske südame ja veresoonkonna rike. Kohe tehti üks operatsioon, peale seda on saanud oma piimakoguse pudelist. Kuni 2-kuuseni sai rinnapiima ja sealt edasi on siiani saanud Aptamil Prematil rinnapiima asendajat. Kogused on tal kogu aeg olnud väiksemad kui tema vanuses peaks, ka söömine ise oli väga väsitav tegevus ning kaalu tuli nirult juurde. Sünnikaal oli 3140g ja praeguseks kaalub 6500g.
Kahe ja poole kuuselt tehti teine operatsioon, peale mida läks meil söömine paremaks, kuna jaksu tuli juurde. Peale kolmandat elukuud lõppesid ka gaasid ja söömine ei olnudki enam nii hirmus tegevus. See võttis tal küll kaua aega ja kogused ei olnud ikka veel päris "raamatu järgi", aga kaalu hakkas tulema juba ilusti, ligi kilo kuus. 4-kuuselt hakkas lastearsti soovitusel saama püreed lisaks, nüüd ka hommikuti putru.
Aga nüüd, umbes nädal tagasi hakkas uuesti trall pihta: laps lihtsalt ei tee suud lahti, et süüa. Püree ja pudru veel sööb kuidagi ära, aga kui hakkan piima andma, pigistatakse lihtsalt suu kõvasti kinni ja kui seda ikkagi järjepidevalt püüan pakkuda, hakkab lõpuks ka hale nutt. Ta sööb oma piima ära alles siis, kui on poolunes. Ja siis sööb 150ml kõige kauem 10 minutiga ära, vahepeal laseb krooksu ka. Aga kui ärkvel on, siis ei söö, tunni ajaga saan söödetud talle 25ml. Olen proovinud anda piima tassist ja nokaga tassist- võtab suu täis, sülitab välja ja hakkab nutma. Kuna ta poolmagades sööb, siis mul on tekkinud tunne, et see söögistreik oleks nagu psühholoogiline, selles mõttes, et tal on kõht tühi, aga millegi pärast just piima ei taha... Nokaga tassist vett joob, proovisin, aga igapäevaselt ei ole talle andnud seda, just et mitte isu rikkuda.
Ööpäevas sööb ta umbes 40g riisiputru (veega keedetud), 40g juurviljapüreed ja ca 600ml rpa-d... Ka putru ja püreed ei söö ta eriti hea meelega. Iga söögikord kestab vähemalt tund aega ja sööb iga kolme tunni tagant. Olen proovinud ka söögivahesid pikendada, ei aita, siis sööb veel vähem. Mida ette võtta? Ma ei saa ju teda nälga jätta, kuna ta mul niigi selline õbluke ja eriti midagi ei kaalu? Oma lastearsti juurde läheme alles 10. jaanuaril, aga mul juba nii mõistus otsas, täitsa kardan iga järgmist söögikorda... Kas võiksin mõnel söögikorral talle näiteks keefiri anda rinnapiima asendaja asemel?
Arst vastas:
Kristel Ehala-Aleksejev
dr Kristel Ehala-Aleksejev
Arst-toitumisterapeut
Tartu Ülikooli Kliinikum
Tere.
Kuigi see kiri suunati vastamiseks mulle, siis pean tõdema, et siinkohal ei ole mina ilmselt parim vastaja, sest imikutega ma oma töös kokku ei puutu. Mõni soovitus aga siiski. Kõigepealt tasuks jälgida lapse kaalu, mis antud vanuses on oluline imiku seisundit iseloomustav suurus (nagu seda oma kirjaski mitu korda mainite). Kui söömisraskused püsivad ja kaal kipub langema, siis ei ootaks ma visiidiga jaanuarini. Kirja teel ei saa otsustada nii väikese inimese seisundi üle ja oletada, kas söömisraskused on seotud tema südameprobleemi või millegi muuga. Toitumise kohapealt varuge aga veel kannatlikku meelt ja proovige lihtsalt erinevaid segusid, nii poe kui enda valmistatuid. Ja veel. Kindlasti on teisigi emasid, kellel laps teinud läbi analoogilise lõikuse ja kes maadelnud samasuguste toitumisprobleemidega. Püüdke leida taoliste emadega kontakti.
Heade soovidega, dr.Ehala