Energiajook. 12.09.07 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
Tere,
esiteks vabanduset ette, kuid ma tõesti ei osanud sellele küsimusele täpsemat teemat ja arsti valida ja loodan et siiski sai õigele inimesele.
Mul tekkis huvi, mis kahjulik külg võib olla energiajoogil mis sisaldab järgnevat:
Vesi, suhkur, süsihappegaas, glükoos, happesuse regulaatorid sidrunihape ja naatriumtsitraat, tauriin(100mg/100ml), lõhna-maitseained, toiduvär karamell (e150a) ja riboflaviin (e101), kofeiin (32mg/100ml)
Vitamiinid: niatsiid, pantoteenhape, vitamiin b6 ja b12
Jooks sisaldab 100ml kohta :
energiasisaldus 200kJ, süsivesikuid 11,1g , niatsiid 5,5mg,(30.6% päevasest kogusest), pantoteenhape 1,8mg(30%), vitamiinid b6 0.6mg(30%), vitamiin b12(40%).
ja korrutada arvud viiega = üks pudel.
Ise mind ennast huvitas, uurisin natukene vitamiinide kohta. Sain aru et enamus on närvisüsteemi ergutamiseks, aju ergutamiseks. Kahjulikkust neil otseselt isegi koguses 5x500ml polnud ja need kogused mida mainiti et inimesel tekiks vastunäidistus, olid ülisuured võrreldes viie pudeliga. Kasutades oma loogikat, siis kui tarbida regulaarselt päevas näiteks 2 pudelit, siis lõpuks õpib keha seda kasutama ja harjub seda ära kasutama. Lõpetad tarvitamise, keha ei saa aru mis toimub ja tekib ajutisi tüsistusi? On mu mõttekäik õige. Samas mind huvitab, mis kogus nö korraga 24h tarbimisel on kehale omastatav ja kasutatav, kas ülejäänud siiski ladestub varuks või väljub kehast? Samuti ei suutnud ma vitamiinide kohta uurides leida ka pikaajalist kahjulikkust v.a järsk tarbimise lõpetamine.
Niiet hetkel ei suuda ma välja lugeda pudel-kaks päevas, mitte midagi kahjulikku, pigem vastupidi, ma annan kehale vitamiine, siiski küll üle 100% soovitatavast kogusest, kuid kui keha õpib ja harjub seda regulaarselt saama, kas ma põletan rakud omal kiiremini läbi või midagi sellist?
Kokkuvõttes, ehk üritan ma Teie abiga saada selgeks, kas selle joogi tarvitamisel regulaarselt on ka mingeid kahjulikke ja kui suures ulatuses, tagajärgi. Olen seda mingi pikem aeg teinud, harvemalt üle päeva. Mul ei tundu olevat sõltuvust, kuid ma tunnen vajadust, lõõgastust peale joomist, paremat tuju ja rohkemat energiat.
Vabandan et väga pikk sai, kuid loodan et oskate aidata.
Vastust oodates,
Mario
Arst vastas:
Kristel Ehala-Aleksejev
dr Kristel Ehala-Aleksejev
Arst-toitumisterapeut
Tartu Ülikooli Kliinikum
Tere.
Enamus loetletud vitamiinidest ei ladestu organismis ning küsitav on kui palju ja mida taolisest joogisegust keha üldse omastab. Kofeiin kui erguti võib aga tõepoolest mõjuda toniseerivalt. Pikemas perspektiivis võib aga taolistest toniseerivatest jookidest saada organismile omamoodi piitsa andmise vahend, kus me unustame kuulata seda, mida meie keha tegelikult vajab, sealhulgas ka puhkust. Samuti ei ole gaasilised joogid piltlikult öeldes samuti meie seedetrakti parimad sõbrad. Kokkuvõtlikult ei pruugi küll mõni pudel antud jooki aeg-ajalt veel organismis midagi kardinaalselt kahjustada, kuid kindlasti on toiduvalikus paremaid viise, kust ammutada oma päevane vitamiinikogus.
Heade soovidega, dr.Ehala