toitumine 26.10.18 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
Mul on imelik küsimus, sellele ei oska perearst vastata. Soovin teada kas polaarjoone taga elavad inimesed ning sinna aastateks kolivad inimesed peaksid rauda ja vitamiine ning mineraale rohkem tarbima? Uurisin ise et meestel päevane raua vajadus peaks olema 10 mg, naistel 12 mg., meie kliimas. Aga kui elada aastaid karmis, pimedas kliimas, mis oleksid siis numbrid? Millistele vitamiinidele ja mineraalidele tähelepanu pöörata, ma ei mõtle neid mida apteegist saab, vaid ikka ehtsat toitu. Otsisin ega leidnud kusagilt toitumisalast teavet põhjapõdraliha kohta. Üks tuttavatest ütles et ainuke võimalus terve olla olevad juua põhjapõdra verd. Aga selle mõte on jäle, pealegi kardan et veres võib leiduda haigusi. Pealegi võib see olla kohalikel rituaalne traditsioon, kui meditsiiniliselt tõestatud teave. Teavet pole kusagil ja arst ei oska vastata.
Arst vastas:
Artur Minenko
dr Artur Minenko
Toitumisterapeut
Confido tervisekeskus
Jah, kindlasti tuleb lisaks toidule võtta rohkem vitamiine ja mineraale ning samuti suurendada toidu kaloraaži umbes 15%. Põhjuseks madal temperatuur ning kliimast tingitud suurenenud füüsiline koormus ja stress.
Sõltuvalt füüsilisest koormusest tuleks kaloraaži tõsta 225-300 kcal (madal koormus, naisterahva miinimum päevane kaloraaž 2000), 550 kcal (keskmine koormus, naisterahva miinimum päevane kaloraaž 2800) või 500-600 kcal (kõrge koormus, naisterahva miinimum päevane kaloraaž 3500). Kaloraaži võiks tõsta peamiselt rasvade ning loomsete valkude osakaalu suurendamisega menüüs. Põhjas saab inimene energiat peamiselt rasvadest ning vähem valkudest.
Näiteks 3500 kcal päevase kaloraaži puhul peaks tarbima 140 grammi valku (millest 60% on loomne valk), 140 grammi rasvu (millest 60-90% on loomne rasv) ning 500 grammi süsivesikuid. Need kogused on kooskõlas Maailma Terviseorganisatsiooni ning Euroopa Kardioloogide Seltsi soovitustega (2012).
Vitamiinidest tuleks võtta:
A – 2,5-3 mg (või beetakaroteen 5-6 mg);
B1 - 5 mg;
B2 - 5 mg;
C - 100-150 mg;
PP - 30-40 mg;
D - 0.025 mg ( 1000 IU);
K - 0.060-0.080 mg.
Mineraalidest: rauda vähemalt 18 mg, fosforit 1200 mg, kaltsiumit 1000 mg, tsinki 10-15 mg, kaaliumit 3000-4000 mg ning magneesiumit 15 mg/kehakaalu 1 kg kohta.