Maisisiirup 28.10.12 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
Palun öelge, mis te arvate maisisiirupit sisaldavast toidust? Pärast Evelyn Ilvese tähelepanujuhtimist olen hakanud vaatama toiduainete sisaldusi - glükoosisiirup, maisitärklis, fruktoosisiirup ja kunstlikud magusained on paljude magustoitude ja kommide sees. Kas vältida neid? Teiseks, kuidas te suhtute taimerasvadesse - mida soovitate jälgida?
Nagu võite arvata, võitlen ülekaaluga ...
Arst vastas:
Kristel Ehala-Aleksejev
dr Kristel Ehala-Aleksejev
Arst-toitumisterapeut
Tartu Ülikooli Kliinikum
Tere.
Tasakaalustatud toitumise üks põhiprintsiipe võiks kõlada järgmiselt:mida enam toit on ületöödeldud ning erinev oma algsest vormist, seda vähem saame sealt meie organismile vajalikke aineid. Tänapäevaste suurtööstuste juures on aga pea võimatu antud printsiibist sajaprotsendiliselt kinni pidada. Teie poolt kirjas toodud teemad on olnud huvifookuses pikalt(kõrge fruktoosisisaldusega maisisiirup, transrasvad, jm), kuid ainuüksi neid inimkonna rasvumises süüdistada ei saa kuigi on hea ja vajalik, et neile teemadele nii meil kui mujal tähelepanu pööratakse. Pigem on tõde siin ikka selles, et antud toiduaineid tarbitakse liiast. Inimesed teevad aina vähem ise süüa, paigast on toiduvaliku põhialused. Me ei saa tänastes tingimustes päriselt mainitud aineid vältida, kuid me saame jälgida, et meie toitumine oleks tasakaalus ja vastaks meie vajadustele. Minu pikaaegne nõustamiskogemus ütleb, et põhiprobleem on enamjaolt ikkagi valedes toiduprtsude suurustes ja vahekordades ning liigselt ületöödeldud toiduainete rohkuses meie toidulaual (sh poolfabrikaadid, pakendatud valmistoidud, jmt). Kokkvõtlikult soovitan teil endale selgeks teha, miline peaks olema teie toiduvalik nii energiahulga kui erinevate toidugruppide (teraviljatooted, puu-ja köögiviljad, piimatooted, jne)vahekorra osas. Teiseks on kindlasti mõistlik jälgida toiduainete etikette ja tutvuda tooteinfoga, aga ükski aine eraldivõetult ei saa olla ühe probleemi ainupõhjustajaks(antud juhul siis rasvumise tekitajaks).
Heade soovidega, dr.Ehala