Fruktoos 04.06.11 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
Hakkasin kasutama suhkru asemel osaliselt fruktoosi, sest tekkis arvamus, et on kuidagi kasulikum kui tavaline suhkur - kuna magusam, siis peab tarbima vähem ja et pikad süsivesikud jms. Aga nüüd loen, et tegelikult tekitab rasvumist, soodustab vähki, mingi värk veel maksaga, et polegi looduslik, vaid töödeldud kuidagi jms... Kas saan õigesti aru, et fruktoos on tegelikult kahjulikum kui tavaline suhkur? Või on asi selles, et fruktoos aetakse segamini selle kõrge fruktoosisisaldusega maisisiirupiga (HFCS), ja fruktoosis enda pole midagi halba? Lisan veel, et meil on peres 2 last - kolmene ja viiene, veidi ülekaalulisusele kalduv pereisa (35+), kellel küll veresuhkruga probleeme pole olnud ja siiani heas vormis pereema (35+). Mis teha, visata fruktoos minema? Suhkrust tarbime kodus nagunii ainult rafineerimata suhkrut.
Tänan!
Arst vastas:
Kristel Ehala-Aleksejev
dr Kristel Ehala-Aleksejev
Arst-toitumisterapeut
Tartu Ülikooli Kliinikum
Tere.
Vahepeal tõepoolest soovitati kautada nn. valge suhkru asemel fruktoosi, kuid praeguseks on see teema vaibunud, sest nagu te kirjas mainite võib fruktoos teatud juhtudel tõepoolest tervist ka negatiivselt mõjutada. Kui kasutate seda mõõdukalt, siis oma varusid ei peaks ära viskama, kuid pidevalt ma teil frukoosi kasutada ei soovita. Kuna paljudes magusates jookides ja ka maiustustes kasutatakse nn. HFCS-i ning neid tooteid tarbitakse palju, siis ongi teema aktuaalseks saanud. Panen lisaks teile lingi fruktosi kohta kui see teema huvitab, aga kordan veel, et iseenesest pole fruktoos halb, kuid viimase liigtarbimine nagu ka mistahes teise toidu- või toitaine liigtarbimine, võib mõjuda tervisele halvasti.
Artikkel:
http://www.anaturalhealingcenter.com/documents/Thorne/articles/fructose10-4.pdf
Heade soovidega, dr.Ehala