Ülekaalulisus 10.03.18 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
Olen aastaga juurde võtnud 12 kilo. Aasta tagasi kaalusin 52 kg ja nüüd 64kg. Viimasel paaril kuul on tõusnud ka söögiisu ja ei suuda ennast kuidagi ohjeldada. Vahetevahel tahaksin ka öösel süüa, kuid sellest olen siiani suutnud hoiduda. Kas on midagi, millega saan ennast aidata, et ei oleks sellist suurt isu toidu järele. Muidu olen liikuv- kasutan terviserada ja ka kodus võimlen küll võimlemisrõngaga, palliga. Vaatamata sellele vöökoht muudkui kasvab. Mõõdan ja kaalun ennast kahe nädala kaupa. Viimasel ajal on tekkinud vajadus ka magusa järele, eriti kommide, mitte šokolaadi.
Arst vastas:
Kristel Ehala-Aleksejev
dr Kristel Ehala-Aleksejev
Arst-toitumisterapeut
Tartu Ülikooli Kliinikum
Tere.
Kuna kirjas puudub märkus teie pikkuse kohta ei saa täpselt otustada kui tõsise probleemiga on tegu. Antud vanuses mängivad kaalutõusus kaasa ealised muutused. Vanuse tõustes energiavajadus langeb, kuid seda olulisem on, et kõik vajalikud makrotoitained saadaks kenasti kätte (valgud, rasvad süsivesikud), mistõttu peab toiduvalik olema varieeruv. Lugedes kirjeldust isude kohta ja vaadates ravimite nimekirja, julgen arvata, et teie kaalutõusus mängivad rolli, vähemalt osaliselt, ka psühholoogilised tegurid.
Soovitaksin teil pidada toidupäevikut, mida saab analüüsida näiteks nutridata.ee keskkonnas (http://tap.nutridata.ee/). Kui jääte hätta, tasub tulla nõustamiseks vastuvõtule. Isusid saab paremini kontrolli all hoida kui söömine on regulaarne ja võimaluste piires varieeruv. Tooge oma iganädalasse menüüse vähemalt paaril korral ka kala kui seda seni teinud ei ole.
Parimatega, dr. Ehala