Toitumishäire 17.01.18 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
Tere, olen 16.a neiu pikkusega 173 ja kaaluga 51.
Probleem järgmine, võitlen hetkel toitumishäirega, mul on tohutult suur hirm toitumise ees (eriti kui asi puudutab magusat). Algas see eelmise aasta talvel, oli soov kaalust alla saada kuna polnud oma välimusega rahul ja tol hetkel kaalusin umb (68 kg), alustasin dieetidega (talvel) mingil momendil piirasin rangelt magusat (talvel-suvel) siis piirasin toidu koguseid ja piirasin ka magusat (suve lõpp-sügis lõpp) koguseid ei kontrollinud ma tahtlikult lihtsalt alateadvuses tundus, et sööks nagu palju.. Ja see, et mul toitumishäire on, sellest sain ka alles aru umb 3 kuud tagasi. Praeguseks hetkeks olen hakanud toituma nii nagu ma seda soovingi ( ei keela endale enam midagi, luban endale palju magusat n.ö räpstoitu) varasematel perioodidel seda ei lubanud. Mure ongi see, et kuna ma olen hakanud rohkem magusat jm asju lubama, see tekitab ülemõtlemist, ärevust ja paanikahooge (kaaluga seoses, kardan juurde võtta, praegune toitumine tekitab süümepiinu mõtlen, et kuna varem ma nii ei toitunud siis nüüd seda tehes teen valesti). Praeguseks on asi juba nii kaugel, et on tervise probleemid ( päevi pole umb 4 kuud olnud, koguaeg on külm, pea valutab tihti, väsimus, nõrkus, seljavalud jne). Ühesõnaga pean juurde võtma aga kuidas ma seda teen kui nii väga kardan ja kuidas saada hakkama ülemõtlemise, ärevuse ja paanikahoogudega?
Loodan,et oskate vastata.
Tänan!
Arst vastas:
Kristel Ehala-Aleksejev
dr Kristel Ehala-Aleksejev
Arst-toitumisterapeut
Tartu Ülikooli Kliinikum
Tere.
Oma probleemiga paremaks toimetulekuks vajaksite nii psühholoogi kui toitumisnõustaja abi. Vaja on korrigeerida praeguseid mõttemustreid ja selle kõrval tuleb üle vaadata toiduvalikud. Ükski äärmus pole hea ning range lubamiste-keelamiste süsteem vaid suurendab ärevust.
Kui olete Tallinnas, siis soovitaksin teil pöörduda keskusesse "Sensus" ning toitumisnõustmisele võite tulla minu juurde (info: toitumine@kliinikum.ee). Kui te ei ela Tallinnas, siis küsige infot oma perearstilt, kuhu ja kelle poole tasuks pöörduda.
Parimatega, dr. Ehala