Pisted ja valud dieedipidamisel 13.02.11 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
Kas vähem söömine (või sellega alustamine) võib esile kutsuda äkilisi pisteid küljes ja rinnus, rinna all, nii paremal kui vasakul? Ei tea, kas oskangi seda valu õigesti kirjeldada. Valuhood on harvad, aga ehmatavad, teravad ja tugevad, nii et ei julge liigutadagi, aga lähevad mõne sekundi kuni mõne minuti jooksul üle. Magu samas ei valuta. Kas see on normaalne? Ja miks sellised valud võivad tekkida?
Olen 44aastane naine. Mul on tugev ülekaal (peaks vähemalt ca 30 kilo maha võtma) ja alustasin umbes nädal tagasi tervislikku toitumist. Pean toitumispäevikut, kuhu panen kirja punktid - nende ligilähedaseks arvestamiseks kasutan üht vana kaalujälgijate vihikut. Püüan süüa nii 1000 -1400 kcal päevas (usun, et varem sõin ca 2000-2500 kcal, toitusin muidu mitmekülgselt ja normaalselt, aga liialdasin magusaga). Söön hästi mitmekesiselt ja kvaliteetset toitu, ka magusat. Joon 5-6 klaasi vett päevas (varem 2-3 klaasi). Söön kolm korda päevas + veel 2-3 väiksemat ampsu. Kas olen alustanud liiga järsku liiga suure muutusega? Aga rohkem süües ei võta ma lihtsalt midagi maha. Kas joon liiga palju vett? Kas söön-joon korraga liiga palju? Või pigem liiga vähe? Väga-väga raske on olnud ennast motiveerida ja kuidagi ei tahaks seekord pooleli jätta. Mis selle vastu aitab?
Arst vastas:
Kristel Ehala-Aleksejev
dr Kristel Ehala-Aleksejev
Arst-toitumisterapeut
Tartu Ülikooli Kliinikum
Tere.
Teadmata teie hetke kaalu ja pikkust on raske öelda, kas olete valinud sobiva kaloraaži dieedipidamiseks. Võimalik, et koos vahepaladega on toidukordi siiski palju, aga täpselt ei saa öelda. Pöörake tähelepanu kindlasti sellele, et 70-80% päevastest tarbitavatest kaloritest oleks saadud ennem õhtusööki. Mis puudutab kirjeldatud valusid, siis viimaseid dieediga seostada ei tahaks. Võimalik, et tegu on närvipõletikuga või ka selgroole langevast koormusest tingitud kaebustega. Vajaduse korral tasuks siiski nõu pidada arstiga. Igal juhul jätkake ettevõetud kaalulangust ning mõelge sellelegi, et millised on pikas perspektiivis vajaminevad püsivad muutused kaotatud kaalu hoidmiseks.
Heade soovidega, dr.Ehala