kõhukinnusus 17.06.10 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
Mure järgmine, Olen vaevelnud kõhukinnisuse käes juba ca 2 aastat ja pole saanud potil käimist regulaarseks.
Potil käisin 1 kord nädalas, mida oli ilmselgelt vähe, kuna kõht oli pidevalt punnis ja ebameeldiv oli olla. Käisin arsti juures, ei mäleta eriala nime, aga see, kes tegeleb maoga. Tema saatis siis mind seda toru neelama ja sealt öeldi, et maohappelisus on veidike kõrge, ei midagi hullu. Ja mida tegema pidin, oli see, et sööge suppi, sööge juur-puuvilju väikeseid koguseid, mitu korda päevas ja palju vedelikku. Ja ostke ka Duphalaci, mida saab ka pikemalt kasutada. Ok, olen kõike seda järginud ja ei midagi. Nii kui Duphalaci enam ei võta, on kõht jälle kinni ja punnis. Samas seedimine on hea, kuna kõht annab kohe märku, kui on tühi, hakates kergelt valutama ja korisema. Nüüdseks on nii, et katsun seda rohtu juua ja potil käia, aga midagi ei tule. Kui tuleb, siis väga väikeses koguses. Mida edasi teha, sest see kõik hakkab juba tervise peale käima ja äärmiselt ebamugav on olla? Kui üldse lõpetada, siis on jälle kinni. Kui kaua peaksin rohtu kasutama ja miks seedimine ise ei tule toime? Kui noorem olin, võisin süüa kõike ja palju, ilma et midagi juhtuks.
Arst vastas:
Kristel Ehala-Aleksejev
dr Kristel Ehala-Aleksejev
Arst-toitumisterapeut
Tartu Ülikooli Kliinikum
Tere.
Esimesed nõuanded oleksid samad, mida ilmselt gastroenteroloogi külastades saite. Kirja järgi jääb mulje, et varasemalt te oma toitumisele suurt tähelepanu ei pööranud, mis võib olla tekkinud kõhukinnisuse üks võimalik põhjus. Seda, kas te tõepoolest saate kätte piisava koguse vedelikku ja kiudaineid oma toidust saab näha kui panete oma menüü kirja koos joodava vedelikuga. Analüüsimiseks võite kasutada toitmine.ee netilehekülje abi.Teiseks soovitaksin üle vaadata toiduainete tarbimise, mis võivad süvendada kõhukinnisust. Piirata tuleks rafineeritud jahust toodete, sealhulgas saia, saiakeste ning kookide tarbimist. Juhul kui sööte kiirtoitu, siis soovitan viimasest loobuda. Samuti vaadake, et te ei liialdaks piimatoodete, rasvaste toitude ning maiustustega. Samuti ei saa väheoluliseks hinnata päevase füüsilise koormuse osa. Ravimeid püüdke kasutada nii vähe kui võimalik. Kui seedimine ei parane soovitan uuesti nõu pidada arstiga või tulla toitumisnõustamisele, sest kirja teel ülevaadet saada on raske.
Heade soovidega, dr.Ehala