tervis 20.03.09 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
Tere! olen 26.a naine ja olen kaotanud igasuguse lootuse lahti saada liigkilodest! Kilod aga olen juurde saanud oma ebatervislikust eluviisist. Kõik algas u. 19.a, kui hakkasin enam tarbima alkoholi, suitsetasin ja sõin seda, mis ette juhtus pluss ei tegelenud enam spordiga, kuigi nooremana olin pallispordi suur harrastaja ja oli ka kena figuur! 2.a tagasi sünnitasin ka lapse, see andis tõuke edasiseks kaalutõusuks. Raseduse esimestel kuudel kaalusin 83.kg, hiljem, peale sünnitust olin 96.kg, ning tänu jätkuvale spordivaba ja stressirohkele elule ei ole ma suutnud kilosid kaotada. Motivatsioon puudub, tahaks küll hea välja näha, kuid see 0-st alustamine, enda häälestamine on väga raske. Mul on ka kilpnäärme alatalitus, mis tekkis peale lapse sündi, ehk siis 2.a tagasi. See omakorda soodustab kaalutõusu.
Ma ei tea, kelle poole pöörduda või mida edasi teha, olen depressioonis ja meeleheitel! Mul on veel kalduvus tihti alkoholi tarbida regulaarselt peaaegu iga õhtu, et end oma probleemidest eemal hoida. Olen enda jaoks kindlaks teinud, et mul on ülekaalulisus (rasvumine), depressioon, kilpnäärme alatalitus, mõned kompleksid enda välimuse suhtes ja kõigele lisaks ka kerge alkoholism.
Palun nõu! Olen meeleheitel! Suured tänud teile ette!
Arst vastas:
Kristel Ehala-Aleksejev
dr Kristel Ehala-Aleksejev
Arst-toitumisterapeut
Tartu Ülikooli Kliinikum
Tere.
Esimese suure sammu olete teinud sellega, et tunnistate oma probleeme. Nüüd on edasiminekuks vaja välja selgitada põhjused, mis on viinud selle nii mõneski mõttes enesehävitusliku eluviisi juurde. Millest on tingitud teie alkoholitarbimine kui ka depressioon. Kirja põhjal tundub, et lisaks toitumisnõustamisele vajate ka psühholoogilist tuge ning nõustamist, sest ilma sisemise motivatsioonita on muutuseid raske ellu viia. Teinekord aitab see kui keegi kõrvalseisja (nõustaja, arst või ka sõber) näitab vajaliku teeotsa kätte. Tugiisikud on taolises situatsioonis alati tererulnud. Võib olla aitab teid pisut see kui ütlen, et on situatsioone ja seisundeid, mida ei saa muuta, kuid teie puhul on kõik parandatav. Kui tunnete, et vajate edasiminekuks tuge ja nõu võite tulla vastuvõtule (533 18 008). Esimese asjana soovitan aga teil leida endas taas ülesse see naine, kes armastas liikuda ja tegeles spordiga. See naine on teis ju olemas. Seadke endale prioriteediks see, et liigute iga päev vähemalt 30-45. minutit. Leidke ülesse kõik viisid (vahemaade läbimine, kodutööd, jms), mis lubavad teil end füüsiliselt koormata. Esimesed nädalad võivad nõuda küllalt suurt eneseületust, kuid pingutus on seda väärt. Jällegi, leidke endale kaaslane, kes teid selles toetaks.
Heade soovidega, dr.Ehala