alakaalulisus 03.01.07 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
Tere!
Teema on küll toitumine ja ÜLEKAALULISUS, kuid kusagile mujale ma ei osanud oma murega pöörduda.
asi nimelt selles et olen juba 16, kuid olen ikka veel äärmiselt peenike. Mulle on küllalt palju märkusi tehtud minu kondise kehaehituse kohta. Olen 167 cm pikk ja kaalun kõigest 43 kg.
Pole mul mingit naiselikku keha, ei laiu puusi, rinda, käed ja jalad on pulgad.
Ehk on võimalik mingit dieeti soovitada( juurdevõtmiseks) olen kuulnud sellistest asjadest, kuid pole siis tähelepanu väga sellele pööranud.. või ehk oskate midagi soovitada, kuidas saada kaalus juurde ( kusjuures, et ei läheks maakeraks vaid nii normaalsetes piirides) ning et saaksin naiselikke kumerusi..
Arst vastas:
Kristel Ehala-Aleksejev
dr Kristel Ehala-Aleksejev
Arst-toitumisterapeut
Tartu Ülikooli Kliinikum
Tere.
Samamoodi nagu on probleemiks ülekaal, on seda ka alakaal. Kui esimese puhuks on välja töötatud kõikvõimalikud režiimid ning ka teatud ravimid, siis alakaalu-probleemid on siiani suhteliselt vaeslapse osas. Esiteks tuleks alustada siiski sellest, et vaadata üle teie kaalu-kasvu tabelid aastate lõikes (need on kindlasti olemas teie perearstil) ning püüda jõuda selgusele, kas taoline väike kaal on teile isikupärane või võiks siin oletada ka mõnede muude faktorite toimet (mõni põetud haigus, vm). Mis puudutab dieeti, siis alustada tuleks kindlasti korrapärasest toitumisest, mis tähendab 3. põhisöögikorda koos mõne vahepalaga. Eriti oluline on piisava hulga valkude tarbimine (nii loomsete kui taimsete), sest just viimased on meie keha tähtsamateks ülesse-ehitajateks. Seega, ühelt poolt kodujuust ja kohupiimatooted (teie puhul ikkagi tetud rasvaprotsendiga) ning teiselt poolt täisväärtuslikud teraviljatooted, oad, läätsed. Kuigi kogu lääne ühiskond põeb praegu suurt rasvahirmu, vajab meie keha ka neid oma täisväärtuslikuks töötamiseks ning seda 30% ulatuses kogu päevasest kaloraažist. Seega ei tohi toidust puududa ka rasvad. Selleks, et oma kehale vormi anda ja ka kaalu tõsta on olemas spetsiaalsed treeningprogrammis ning ka Eestis leidub vastavate oskustega treenereid. Kuna lihased kaaluvad võrreldes teiste kudedega palju, siis neid oskuslikult arendades, saaks tõsta väikest kaalu ning anda vastavate harjutustega kehale vajalikke vorme.
Heade soovidega, Kristel Ehala-Aleksejev