Divertikuloos 06.12.19 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
Mul diagnoositi EMO-s nädal aega tagasi diverikuliit, kirjutati välja antibiootikum ja lasti kodusele ravile. Küsimus on eelkõige toitumise kohta. Mõistan, et toit peab olema kiudaineterikas, kuid kas ma pean vältima mingeid kindlaid toiduaineid, nt kas peaksin liha söömist vältima ja seemnetega leiva söömist?
Sain pereõelt sellise vastuse:
"Toitumisega on nii, et kindlasti tuleb teil süüa kiudainete rikast toitu ja vedelamaid toite edaspidi, sest muidu võib sama olukord korduda. Vältida tuleks rasvaseid toite ja seemneid. See toitumine on põhimõtteliselt eluaegne." (selle järgi tundub nagu võiksin ainult salatit ja lahjat suppi süüa)
Sellega seoses, kas praade (liha) mitte üldse süüa või võib süüa taldrikureeglit järgides (Kas jõululaual hapukapsas ning lihalõiguke on lubatud)? Kas peaksin saiakest tassikese tee/kohvi kõrvale vältima või on see ikka aegajalt lubatud? On piimatooted lubatud?
Kas peaksin mingit dieeti jälgima või võin süüa kõike kuniks jälgin, et toidulaud on kiudaineterikas (vähemalt 5 peotäit puu- ja köögivilja päevas)?
Arst vastas:
Kristel Ehala-Aleksejev
dr Kristel Ehala-Aleksejev
Arst-toitumisterapeut
Tartu Ülikooli Kliinikum
Tere.
Kiudaineterikas ja vedelikurikas toit on põhilised märksõnad, mida silmas pidada. Kiudaineid võiks olla päevas vähemalt 30-35 grammi. Tänaste soovituste järgi ei pea ka seemneid otseselt vältima, eeldusel et toit saab korralikult läbi mälutud. Mõõdukas lihatarvitamine pole kuidagi vastunäidustatud, kuid eelistatud on kala ja kanaliha toidud.
Seega on tegu normaalse, tasakaalustatud söömisega, pöörates ehk pisut enam tähelepanu oma menüüs köögi- ja puuviljadele . Kõõgiviljad ei pea olema aega toidulaual sugugi vaid toorel kujul.
Heade dieedinäidistena tulevad arvesse nii Vahemere kui DASH dieet.
Parimatega,
dr. Ehala