Buliimia ja rasedus 12.10.17 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
Mu elukaaslane on 10 aastat olnud Buliimik. Sööb meeletutes kogustes ja siis kergendab end oksendamise teel. On päevi, kui teeb seda mitu korda aga pole päevi, kus seda üldse ei teeks. Nüüd ootame last (6. kuu). Tundub, et tervis mõlemal korras, kaalud ja kasvamine normis aga olen sellegile vaatamata ärmiselt mures. Eriti teeb murelikuks, kui pea iga päev süüakse ka suur tahvel magusat shokolaadi ära (15min-ga) - kardan, et suur veresuhkru kõikumine võib lapsele teha viga. Elukaaslane muidu u 60kg ja lühikest kasvu. Mingeid tervisehädasi pole tähendanud sellega seoses aga arsti juurde pole teda suutnud veel meelitada. Ämmaemand probleemist pole teadlik. Kas ja kui suur on oht lapsele? Kas on midagi, mille abil saaksin elukaaslasele tõsisust selgitada ja teda nõustaja juurde suunata. Või muretsen asjata?
Arst vastas:
Kristel Ehala-Aleksejev
dr Kristel Ehala-Aleksejev
Arst-toitumisterapeut
Tartu Ülikooli Kliinikum
Tere.
Teie elukaaslane vajab kindlasti psühholoogilist toetust ja pikaajalist nõustamist. Oht lapse tervisele on, kuid kui tõsine, ei saa kirja teel muidugi otsustada. Antud probleemist peaks kindlasti teadma ämmaemand, sest buliimiaga võivad kaasneda probleemid raseduse kulus ja sünnitusel. Teades probleemist, saab korraldada parema jälgimisplaani nii emale kui lapsele. Laps ei pruugi vajadusele vastavalt kaalus juurde võtta ning on risk, et nii ema kui laps ei saa piisavalt vajalikke toitaineid. Loomulikult on kõik juhud erinevad ja seetõttu soovitan toetada oma elukaaslast ja aidata tal mõista abi küsimise vajalikkust. Lisaks võib ünnitusjärgselt olla taolisel juhul suurem risk rasedusjärgse depressiooni tekkeks, mis omakorda süvendab söömisega seonduvaid probleeme. Toitumishäiretega tegeleb psühhoteraapiakeskus "Sensus" (sensus.ee). Tartu piirkonna inimestel on võimalik pöörduda Psühhiaatriakliiniku toitumishäirete osakonda. Samuti oskavad kogenud ämmaemandad suunata, kuhu edasi pöörduda.
Heade soovidega,
dr. Ehala