Probleem kaaluga 13.01.08 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
Tere.
Olen 16 aastane tüdruk ja umbes 2 kuud tagasi hakkasin üpris ranget dieeti pidama. Menüüst jäid välja kõik rasvased toidug ja enamasti oli päevas vaid kaks toidukorda, hommikusöök ja õhtusöök. Sõin põhiliselt keedetud aedvilju, puuvilju ja piimaooteid, mõnikord harva ka linnuliha. Nüüdseks kaalun 49 kilo (olen 164 cm pikk), algset kaalu ei oska kahjuks öelda, aga alla olen võtnud umbes 10 kg. Tahaksin küsida, kuidas saadud kaalu säilitada, et kilod tagasi ei tuleks? kardan, et kui jälle midagi veidikenegi rammusamat söön siis hakkavad kilod jälle kogunema.
Arst vastas:
Kristel Ehala-Aleksejev
dr Kristel Ehala-Aleksejev
Arst-toitumisterapeut
Tartu Ülikooli Kliinikum
Tere.
Muudatused menüüs, mida kirjas välja toote, aitasid teil kiirelt kaalu langetada, kuid tervise seisukohalt ei saa neid kuidagi mõistlikeks pidada. Vaadates teie praegust kaalunubrit ja langetatud kilode arvu, ei olnud te ju eelnevalt ülekaaluline ning antud hetkeks olete jõudnud alakaalu piirimaile, mis võib hakata häirima organismi normaalset tööd. Kõige olulisem teie puhul on praegu see, et tooksite menüüsse tagasi rasvad, mida tasakaalustatud toitumise korral võiksid päevasest kaloraažist enda alla võtta ~30%. Kindlasti tuleks organismile vajalike rasvhapete kättesaamiseks süüa kala kui kasutada ka erinevaid taimeõlisid, pähkeid ja seemneid. Teine oluline soovitus on, et tõstaksite toidukordade arvu vähemalt kolme toidukorrani. Saavutatud tulemus võib teile antud hetkel tunduda olulisena, kuid pikemas perspektiivis teete taolise elurežiimiga oma kehale ja eelkõige oma tervisele karuteene. Kui soovite menüüd üle vaadata ja seda korrigeerida, võite alati tulla vastuvõtule.
Heade soovidega, dr. Ehala