Kuidas aidata ülekaalulist ema? 30.08.12 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
Tere!
Mul on suur mure oma ema (vanus 60) pärast, kellega ma koos elan. Nimelt on ta kõvasti ülekaaluline ja ka suhkruhaige. Ta võtab vähemalt viite erinevat ravimit nii vererõhu kui muude hädade tarvis. Tihti valutavad tal liigesed ja pea, süda klopib ja pea käib ringi. Ta on teadlik, et see on tingitud tema ebatervislikust eluviisist, aga ette ta ka midagi kahjuks ei võta.
Liikuda talle ei meeldi, isegi kui olen mitmeid kordi üritanud teda endaga kaasa jalutama kutsuda. Enamasti teeb ta kodus tööd, aga väljas eriti jala ei käi. Maal ta küll toimetab, kuid pärast on alati selg haige ja muud hädad.
Tervlislikku toitumist ta ei harrasta. Mina küll, aga sellega ta kaasa ei taha tulla. Talle meeldib ikkagi vaid enamasti kohvi juua ja võilebu süüa. Ta ei söö küll üüratult palju, kuid tervislikult (kindlatel aegadel, vajalikke toitaineid) ka mitte.
Mõned aastad tagasi käis ta küll kaalujägijates, aga kuna tal pole väga suurt tahtejõudu, siis jättis ka selle pooleli.
Olen temaga väga tihti üritanud sellest rääkida, kui tähtis on liikumine ja õige toitumine, kuid ta ei võta vedu. Tundub, et ta on täiesti loobunud ja ei kavatsegi kunagi tervislikku eluviisi omaks võtta.
Olen väga mures ja siiamaani minu "sekkumine" teda muutnud pole. Ta küll ütleb, et tal on hea meel, et ma üritan, aga ta usub, et tal lihtsalt pole selleks piisavalt tahet ega motivatsiooni.
Sooviksin teda nii väga aidata, aga ei tea enam, kuidas? Ehk oskate midagi selle kohta kosta? Suur aitäh ette!
Arst vastas:
Kristel Ehala-Aleksejev
dr Kristel Ehala-Aleksejev
Arst-toitumisterapeut
Tartu Ülikooli Kliinikum
Tere.
On väga südantsoojendav, et oma ema niimoodi aidata püüate, aga aidata saab inimest, kes ise soovib midagi ette võtta. Saate olla ema jaoks olemas, öelda talle, et olete valmis teda toetama, aga kui ta muutusi hetkel ei soovi, ei ole nendeks valmis, siis jätke talle praegu tema maailm. Toetage ema jõudumööda asjades, mis on talle olulised, julgustage teda nendega tegelema, läbi selle võib tulla ka motivatsioon. Teinekord teeb elu imelikke nükkeid ja meid ning meie lähedasi võivad hakata motiveerima asjad, mille peale me mõeldagi ei osanud.
Teile jõudu ja head tahet soovides,
dr.Ehala