Toitumishäire ja alakaalulisus 17.08.11 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
Tere Dr. Ehala!
Minu probleem võis alata umbes 1,5 aastat tagasi. Pikkus oli ja on siiani 161cm, kuid kaalusin siis 55kg. Päris täpselt ei mäleta, aga hakkasin järsku jälgima oma toitumist, kilokaloreid ja lausa piirama neid. Võimalik, et põhjuseks oli pikaajaline probleem kõhugaasidega, millele mitme aasta jooksul abi ei leidnud ja siiani kimbutavad veidi. Lisaks 3-4 tantsutrennile käisin jalgpallitrennis (u 3x nädalas). 4 kuud tagasi käisin spordiarsti juures terviseuuringutel ja arst oli väga üllatunud, kui avastas, et kehakaal on langenud 46,5kg peale (võrreldes aastataguse 55kg-ga). Samas hakkasin eelmise aasta lõpul pidama toitumispäevikut ja panin kõik grammi pealt kirja, mida sõin ja kui palju liikusin. Sageli jäi vajaminevast toidust isegi kuni 800kcal puudu. (Ja see oli tavaline, kui 300-500kcal puudu jäi). Seejärel loobusin mõneks kuuks päeviku täitmisest, kuid alustasin uuesti selle aasta juuni lõpul. Siiani jääb tavaliselt mõnesajast kcal-st puudu. Lähedased inimesed on hakanud kritiseerima, et olen väga kõhnaks ja kondiseks jäänud ja olen sellest ka ise aru saanud, kuigi pole kunagi suur või paksuke välja paistnud. Pean lisama, et umbes 4 aastat tagasi avastasin endal midagi kubemesonga sarnast, kuid see ilmus väga harva, kuskil 2-3x aastas välja ja kuna kirurgile sain aja mitme kuu pärast, ei õnnestunud talle seda tõestada. Nüüd lõpuks on probleem kindel ja sügisel tuleb operatsioon. Sellega seoses pean mainima, et sageli on ka kõht kinni. Kuna armastan trenni teha, siis hetkel käin 4-5x jalgpallitrennis + jooksen 1-3x 12-15km nädalas. Kardan, et teen endale liiga, kuid ei suuda treenimisest loobuda. Lõpuks ka toitumisest. Hommikuti armastan süüa korralikult, kuid pean tunnistama, et lõunasöök (eelkõige suvel) jääb sageli ära. Seejärel enne trenni kella 5 paiku ei taha kõhtu päris punni ka süüa ning peale trenni armastan süüa kohupiima (200g+hapukoor) ja puu-või juurvilju. Samas hoidun peaaegu täielikult rämpstoidust ja jälgin siiani väga hoolikalt kcal hulka toidus. Armastan kuivatatud puuvilju, puu-ja juurvilju, müslit, kohupiimatooteid, kuid pean tunnistama, et sageli asendan need sooja toidu vastu. Paar nädalat tagasi kaalusin 45kg ja kardan, et see võib veelgi langeda. Käisin eelmise aasta lõpus günekoloogi vastuvõtul, kuna päevad olid ära jäänud mitu kuud. 6 kuud sõin Climen´i tablette (arst diagnoosis spordiamenorröa) ja isegi selle ajal ei käinud päevad korralikult(rohke verejooksuga), kuid algasid õigel ajal. Nüüd, 6 kuu pärast, pole päevad alanud ja arsti juurde pole aega veel saanud. Arvan, et probleem võib muutuda hullemaks ja sooviksin Teie käest abi ja nõu saada. Kas peaksin piirama oma treeninguid või saaksin sellist treenimist jätkata, kuid pigem rangelt oma toitumisele tähelepanu pöörama? Mida peaksin oma toitumisel eelkõige jälgima? Kas peaksin pöörduma spetsialisti poole, kuna probleem kaldub väga toitumishäire poole? Sooviksin juurde võtta, kuigi pean tunnistama, et mingi väike hirm on küll ülesöömise ees.
Suured suured tänud!
Arst vastas:
Kristel Ehala-Aleksejev
dr Kristel Ehala-Aleksejev
Arst-toitumisterapeut
Tartu Ülikooli Kliinikum
Tere.
Mul on hea meel, et tajute ise olemasolevat probleemi. Kuna kehakaal on väike, tekkinud on terviseprobleemid tsüklihäirete näol ning toitumiisestst ja treeningust on saanud omamoodi kinnisidee, siis minu soovitus oleks pöörduda spetsialisti poole. Treeningkoormust võiks tõepoolest langetada ning arvestada oma toitumist selle alusel, milline on teie päeva füüsiline aktiivsus. Mainite ju isegi, et teate kui palju peate sööma, aga sööte ikkagi vähem. Sellisest käitumismustrist ülesaamine iseenda jõul võib olla raske. Seega soovitan veel kord probleemi süvenemise vältimiseks pöörduda spetsialisti konsultatsioonile.
Heade soovidega, dr.Ehala