Kohutav alakaalulisus! 25.02.07 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
Tere!
Minu probleem võiks öelda, et on suur. Paljud on mures liigsete kilodega, kuid mina olen hädas, et neid napib. Olen 15, pikkus on 166 cm ja kaalun 44 kg.
Kirjutan siia oma toitumisharjumused, et ehk oskate neid hinnata, mida ma teen valesti ja mida peaksin muutma.
Hommikuti ei leia eriti aega söömiseks, seega söön kas ühe kohukese ja joon klassi mahla juurde. Vahel on aega natuke rohkem ning viskan saiale paar viilu vorsti peale ning söön siis seda.
Koolis söön alati korralikult oma portsjoni ära, kaks korda nädalas on supp ja kolm korda praad.
Harvem ostan ka paar saiakest.
Käin kunstikoolis ning seega venivad mõned päevad väga pikale ning koju saan alles poole seitsmest ning siis söön seda, mida ema on teinud ja seda ka mitte kõige rohkem. Tavaliselt on kas ahjukartulid ja mingi liha, harvem ka supp.
Nädalavahetustel on režiim üldse sassis. Ärkan ~kell 11 ning siis söön kas võileiva või jällegi kohukese ja seejärel ei söö enne kui ~kell 3 ja ka mitte just kõige rohkem, näksin niisama midagi ja õhtul söön natuke normaalsemalt.
Ma tean, et söön väga valesti ning sellise söömise juures ei saagi loota juurde võrmist, kuid ehk oskate öelda, mida peaksin sööma ning kui palju. Mis tuleks kindlasti toidulauale tuua ja mis kaotada. Ning kas oleks võimalik kahe kuuga suurendada oma kaalu ja väljanägemist kondiselt plikalt normaalkaalus olevale neiule?
Veel on mureks väikesed rinnad. Kas see võib olla ka tingitud minu alakaalust või on tähtsaim roll siiski geenidel? Emal ka suhteliseld väikesed, vanaemal see-eest suuremad. Ning kui ma juurde võtan, kas siis suurenevad ka minu rinnad?
Vabandan, et kiri nii pikale venis, kuid tahtsin kõik ära rääkida ning oodates ning lootes jään Teie vastust ootama!
Arst vastas:
Kristel Ehala-Aleksejev
dr Kristel Ehala-Aleksejev
Arst-toitumisterapeut
Tartu Ülikooli Kliinikum
Tere.
Alustada võiksite oma probleemi lahendamisel sellest, et panete paika kindlad toitumise ajad ning kindlasti peab seal koht olema korralikule hommikusöögile. Esimene reegel on see, et tühja kõhtu tunda ei tohi ning pigem sööge sagedamini kui et toidukordade vahed veniks üle kolme nelja tunni.
Teiseks tuleb üle vaadata toiduvalgud, mida tarbite, sest just viimased mängivad olulist rolli meie keha ülesse-ehitajatena. Toidus peab olema piisavalt nii täisväärtuslikke loomseid kui taimseid valke. Soovitan teil osta mõne raamatu, kus toiduainete toiteväärtused sees. Taolisi väljaandeid on müügil üpris mitmeid. Kindlasti kuuluvad teie menüüsse erinevad piimatooted (kohupiimad, juustud, kodujuust, jogurtid) kui ka kõik võimalikult vähe töödeldud teraviljatooted (täisteratooted). Nädalas vähemalt paaril korral võiks hommikulaual olla ka puder, aga seda ikka täishelvestest mitte kiirvariandid.
Oluline on ka trennitegemine, pöörates tähelepanu just spetsiaalsetele lihasgruppidele. Kui keegi on oma kehaehituse poolest loodud kõhnemaks, siis aitab just lihastreening anda kehale vorme ja joont, samuti tõsta ka pisut rinnapartiid. Mis puutub veel rindade kujusse ja suurusesse, siis viimane on määratud nii geneetiliselt kui ka meie kehakaalu poolt.
Kui teil on lisaküsimusi, olete alati oodatud vastuvõtule.
Heade soovidega, Kristel Ehala-Aleksejev