ülekaal või mitte, tahan alla võtta tervislikult! 26.06.07 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
Tere doktor!
Olen 22 a. ja 161 cm pikk ning viimati kaaludes 62 kg raske neiu. oma kehakaaluga olin rahul kuni kutsekooli lõpetamiseni(kaalusin 55 kg). Peale seda läksin tööle ettekandjana. Tööpäevad olid pikad 11- 23. väja. sõin siis kui juhtus ja seda, mida kokk pakkus. tihti juhtus ka nii, et ei jõudnud päeva jooksul midagi süüa. Ja siis kui vahetus läbi läkime tihti elukaaslasega ainsasse kohta, mis kell 23.30 lahti ja kodulähedal on McDonals'isse. ja sealt need kilod tuldki. Selline elu kestis u. aasta. Elukoha muutus tõi kaasa ka uue töö. ka siin on päevad vastavalt graafikule kas pikad või lühikesed. hommikust ma tihti ei jõua ega taha süüa. eelistan kauem magada. tööpäeb algab kell 10 ja esimene lõuna on kl 14.00. vahepeal kui viitsin teen tassikese kohvi (must, suhkruga) lõunaks söön seda mis kohalik toidupood pakub, mõne salati, saiakese täidisega (soolase täidigsega) kõrvale vesi või kali, kuidas juhtub. Tihti õhtune lõuna jään ka ära, kuna tööd on õhtuti palju. töötan klienditeenindajana. Töö eeldab seismist ja kui rahavast ei ole siis istun. koju lähen ühistrantspordiga, sest jala oleks 45 kõndida ja kui tööpäev lõppeb kell 21, siis lihtsalt ei jõua. kosus söön suppi või mingeid jääke eelmisest päevast. kui melukaaslane süüa ei ole teinud kulastame jälle kiirtoidukohta. ise üritan mitmekülgset toitu valmistada kui juhtub rohkem aega olema. kana, kala, pastat, suppe ja kartul seliha ja juustaga, mis meeldib mehele.
Kuid siit minu mure. Tahan alla võtta, kuid mõistlikult. Ei taha nälgida, ega meeletuid dieete teha. Ka magusast ei taha täiesti loobuda. minu suurim mure on see, et mul on kõhuke ette tekkinud ja tagumik ei ole nii prink kui vaja oleks. tahan seda muuta. Tean et ainult toitumise muutmisest ei ole kasu. on vaja ka liigutada, kuidaega napib. äkki oskate soovitada mingeid koduseid harjutusi, mida taha saaks ja toitumis nippe. Vastuvõtule ei ole võimalik enne sügist tulla, kuid niikaua oodata ei tahaks.
Kas oleks abi nendest teedest, mida reklaamitakse? või äkki kõhulahtistit tarbida, et ainevahetus kiiremini toimiks? Kas kindlatel kellaaegadel söömine on ka vajalik? Ja kuidas jõuda samale tulemusele nagu kaks aastat tagasi, kiireminin kui poole aastaga? Kui söön hommikul putru ja lõunaks midagi sooja ja õhtul näksiks puuvilju, kas sellest oleks abi? Piimatoodetest tarbin ainult keefiri ja vahel harva kohupiima, kas sellel on ka minu kaalu tõusuga mingeid tagajärgi?
Tänan ja ootan kannatamatult Teie nõuandeid!
P.S: Kiirsöögikohad on kuuks ajaks meile keelatud, tegime mehega kokkuleppe.
Arst vastas:
Kristel Ehala-Aleksejev
dr Kristel Ehala-Aleksejev
Arst-toitumisterapeut
Tartu Ülikooli Kliinikum
Tere.
Tänan põhjaliku kirja eest. Kui nüüd oma kirjapandu üle loete, näete isegi, et tegelikult on teile oma liikumis-toitumisvead hästi teada. Alustage sellest, et tõstate söögikordade põhirõhu hommiku- ja lõunasöögile ning õhtusöök võiks tõepoolest võtta enda alla mitte üle 20% päevasest toidu kogumahust. Toiduhulga mahtu saate tõsta just värske arvelt. Salatid ja kerged juur-aedviljaroad peaks suvel igati kättesaadavad olema. Kui aega ja tahtmist napib saab abi ka külmletis pakutavast. Oluline on ka see, et toidulaud ei läheks liialt ühekülgseks ja sisaldaks toiduaineid kõigist gruppidest. Enese harimiseks tasuks osta mõne raamatu, kus kirjas nii toiduainete kaloraaž kui ka erinevate toitainete sisaldus. Sama on lugu liikumisega. Kirjas oleks pisut raske harjutusi anda, kuid spordipoodides on müügil kassetid erinevate treeningprogrammidega ning sealjuures spetsiaalsete harjutustega tuhara- ja kõhupiirkonnale. Kui on võimalust, võib ju endale koju muretseda ka väiksema trenažööri.
Mis puudutab toidulisandeid, siis kõhulahtisteid ma siinkohal küll ei soovitaks. Pisut võib kasu olla preparaatidest, mis ennem sööki võetuna soodustavad teatud määral täiskõhutunde teket (N: glucomannnan, jt), kuid ainult neile preparaatidele lootma jääda pole mõtet. Kasu võiks olla ka mõnest koormusvabast päevast, kus tarbite vaid näiteks teatud tüüpi puuvilju-marju. Sedagi on suvel hõlbus teha.
Kokkuvõtvalt tahaks öelda, et kuna teie puhul pole tegu mingi suure ülekaaluga, aitavad juba ka väikesed ümberkorraldused elurütmis. Usun, et loobumine õhtusest kiirtoidust on just üks neist sammudest. Oluline pole ju vaid normis kaal, vaid ka see, et toit annaks meile kõike, mida keha vajab oma funktsioneerimiseks. Ja veel, kui sügisel on soovi, võite alati tulla vastuvõtule.
Heade soovidega, dr. Ehala