ülekaal 05.05.07 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
kas öötöö kergitab kaalu? 2,5a tagasi läksin töökohale, kus töötan 24h järjest, üldiselt töötangi sellel ajal kogu aeg, kerge füüsiline töö. umbes samal ajal oli ka emakaväline rasedus, mis katkes ja raseduse alguses kogunes ka kiiresti viis kilo. 2,5aastaga tõusis mu kaal esimesel aastal 12kg ja ülejäänud ajaga veel 13kg. praegu 168pikk ja 90kg. suurt midagi muud mu elustiilis pole muutunud. kilpnääre korras. vahepeal üritasin võimalikult vähe süüa, mul magu jukerdas-kui sõin siis kõrvetas, kui ei söönud siis iiveldas, vett joon mõnuga 2l päevas, suhkruhaigust ka pole, kaalus alla ei saanud. kas äkki mingi hormooni probleem? või kui öösel töötada, siis kuidas või kui palju sel ja järgmisel päeval süüa?
Arst vastas:
Kristel Ehala-Aleksejev
dr Kristel Ehala-Aleksejev
Arst-toitumisterapeut
Tartu Ülikooli Kliinikum
Tere.
Öövahetustega töö on kehale koormav ning organismi normaalsed rütmid võivad seetõttu paigast nihkuda. Leida sobiv söömis-liikumisrütm sellise töögraafiku korral on tunduvalt keerulisem kui päevatöö puhul. Arvan et kaalutõus on siiski tingitud teie söömis-liikumisharjumustest ning kindlasti tasuks oma menüü üle vaadata. Väsimus, mis öötööga kaasneb, paneb meid teinekord enam sööma ja sööma ka sellisel ajal kui organism peaks tegelikult puhkama ning on aktiivsest tegevusest välja lülitunud. Seega on ka öine söömine teatud mõttes organismile harjumatu ning koormav. Ma ei saa eitada, et teil võib esineda ka mõni hormonaalne kõrvalekalle, mis soodustab kaalutõusu ( näiteks kilpnäärmehormoonide vähesus), kuid üldjuhul on neid harvem kui kaalutõusu puhul arvatakse. Kontrollida end selles suhtes aga võib. Võttes eelneva kokku ei anna öötöö söömise mõttes mingeid eeliseid ning toitu võib tarbida ikka nii palju kui on ette nähtud vastavalt teie kasvule-eale ja liikumisaktiivsusele.
Heade soovidega, dr.Ehala