ülesöömine 21.08.09 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
tere,
mul on selline mure. pärast lapse sündi tekkis toitumisprobleem. enne last olen elu aeg olnud 36 suurus riiete kandja. soovisin ka pärast rasedust sama kaalu. kaalusin 80 kilo ning soovisin endist 55 kilo. koostasin endale range toitumisgraafiku, üsna äärmusliku ning käisin kolm korda nädalas trennis. kuskil aasta otsa pidasin nii vastu ning kaalusin isegi alla 55 kilo ning olin justkui pime, sest arvasin siis samuti,et pean jätkama, et ma pole piisavalt peenike. praegu kaaalun ilmselt üle 55 natuke. vaatan vanu pilte ja saan aru, et olen haige. praegugi sooviksin natuke alla võtta, kuna sangad ja tagumik ning väike kõht ees. aga mul on sagedad ülesöömishäired. olen meelt kaotamas sest ei saa aru, millest need tulenevad. need tulevad nagu välk selgest taevast, küsimata kellaaega, vaatamata kohast, kus asun. tavaliselt juhtub seda küll kodus, kuid ka seltskonnas, võin teha vabalt näo, et olen päev otsa söömata olnud ja et mul on kõht tühi,hoolimata sellest, et olen just kurguni täis end söönud. varem arvasin, et ülesöömine tuli pidevast stressist, et käisin päevaõppes koolis, täiskohaga tööl ning siis veel pidev mure kehakaalu pärast, aga viimane pool aasta olen elanud vägagi lebo elu. midagi suurt ei tee. olen saanud piisavalt palju lõõgastuda ja pidutseda, natuke ka tööd teha, kooli hetkel pole...tuju on nii laes, kui olen kaks nädalat suutnud püsida heas kaalus ning vannun endale, et ei riku seda enam iialgi, aga ei-tea-kust tuleb äkki söömishoog ja ma ei mõtle enam üldse. ma mõtlen iga päev söögist, kuidas sellega ümber käia, see on õudne, ma ei taha söögile mõelda. mul ei ole vahet, kas elus läheb hästii või halvasti, ma mõtlen ikka söögist. see oleks justkui minusse sisse kodeeritud, millest lahti enam ei saa.
tarvitan kõhulahtisteid ning oksendan. viimast varianti püüan rohkem vältida, sest see on äärmiselt ebameeldiv, kuid tuleb ka seda ette.
ma tahan kogu südamest seda muuta. tahan abi. vajan seda juba lihtsalt oma lapse pärast. tean, et peres,kus on vanematel toitumishäireid, on soodumus ka lastele see tulema, aga see on asi, mida ei soovi oma suurimale vaenlasele ka mitte.
palun mullemingi telefoninumber, nimi, haigla, kuhu pöörduda ja ma astuksin selle esimese sammu juba täna ja kohe!
Arst vastas:
Kristel Ehala-Aleksejev
dr Kristel Ehala-Aleksejev
Arst-toitumisterapeut
Tartu Ülikooli Kliinikum
Tere.
TÜ Kliinikumi Psühhiaatriahaigla juures on toitumishäiretega tegelev osakond(Reg:731 9100). Tallinnas on võimalik saada profesionaalset abi näiteks keskuses Sensus (http://www.sensus.ee/index.php).
Heade soovidega, dr.Ehala