Õhtune magusaisu 12.01.17 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
Tere!
Alustasin septembrist täiesti uue eluviisiga. Spetsialist tegi mulle trenni- ja toitumiskavad ja kõik toimis suurepäraselt. Kaotasin isegi mõned kilod ning olin uue vormi üle superõnnelik.
Nüüd, just vahetult enne jõuluaega, hakkas mul süvenema probleem - tihe magusaisu, mis tuli tihti esile just õhtusel-öisel perioodil.
Mu toitumine on 100% korras. Söön vaheldusrikast toitu 5x päevas. 3-4x nädalas teen trenni. Tegelikult olen normaalkaalus - 160 cm pikk, kaalun 62 kg.
Olenemata sellest, on õhtuti jubedad näksimishood. Mõnikord tahan saia, mõnikord jogurtit, kuid kõige enam just küpsist-kommi-piparkooki.
Olen kuulnud, et põhjus võib olla pärmseenes? Kas selline asi saab aga nii kiiresti (vaid napp 2 kuuga) tekkida?
Kuidas suhtute kroomitablettidesse? Olen kuulnud, et need aitavad magusaisu pärssida.
Ma olen tõesti meeleheitel. Ma teen tublisti tööd ja trenni, vaaritan igaks päevaks omale 5 toitukorda kaasa, kuid õhtul-öösel koju jõudes ei suuda ma kohe kuidagi magusale ei öelda. Varem sellist asja pole olnud, et üldse end taltsutada ei suudaks. Millised oleksid Teie soovitused?
Arst vastas:
Kristel Ehala-Aleksejev
dr Kristel Ehala-Aleksejev
Arst-toitumisterapeut
Tartu Ülikooli Kliinikum
Tere.
Teadmata teie tegelikku toitumiskava ja treeningkoormusi, on raske konkreetseid soovitusi anda, kuid mõnedele asjadele tasuks mõelda. Esiteks tekib mul küsimus, et kas saate treeningutele vastavalt kätte päevase vajamineva süsivesikute koguse (eelkõige täisteratoodete, kaunaliste, puuviljade osas). Kui süsivesikute osakaal ei vasta vajadusele, võib veresuhkru tase langeda liialt madalale (eriti regulaarselt treenides), mis võib tekitada isusööste. Teiseks võib liigne magusaisu olla seotud liiga vähese rasvade tarbimisega, eelkõige polü- ja monoküllastumata rasvade osas. Soovitan oma menüüsse regulaarselt lisada rasvase kala, avokaado, pähklilised-semned, taimeõlid. Neid ei pea olema suures koguses, kuid antud toidud peaksid olema meie igapäevase menüü koostisosadeks. Kolmandaks võib liigne magusavajadus viidata teatud vitamiinide-mineraalainete puudusele. Magneesiumi, B-grupi vitamiinide, aga ka teiste mikrotoitainete vähesus võib olla antud kaebusega seotud. Maiustamist suurendavad ka ülekoormus ning magamatus-väsimus.
Parimatega, dr. Ehala