Alakaal lapsel 07.04.10 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
Tere,
kaalun oma mõlemat last ( tüdruk 8, poeg 4.a) igal aastal korra sünnist alates. Tütre kehakaal on igati normis, poeg aga on väike ja kõhnake, kuid igati reibas ja rõõmus. Kui ma nüüd taas teda kaalusin siis selgub, et ta oli pisut vähem kui aasta tagasi ( täpsemalt septembris) 16,7 ja nüüd 15,7. Ehk siis ta on kaalus alla võtnud. Pikkust on praegu 102 cm. Ta on tõesti väga kehva isuga, kuid tekib nö.söömissööste. Lasteaias ka kurdetakse, et ta ei söö eriti midagi. Ma pöördun, ka perearsti poole kohe, kuid sooviks ka Teie arvamust. Ka ma peaksin olema mures ja mis analüüsid võiks teha? Lugupidamisega
Arst vastas:
Kristel Ehala-Aleksejev
dr Kristel Ehala-Aleksejev
Arst-toitumisterapeut
Tartu Ülikooli Kliinikum
Tere.
Tegelen lastega väga harva ja seetõttu pole ma ilmselt selles osas parim nõustaja, aga mõned soovitused siiski.
Esimeses järgus on oluline jälgida lapse üldist kaalu-kasvu kõverat, mille kohta peaksid olema andmed perearstil. Viimane annab info selle kohta, kas laps jääb oma mõõtmetelt normi piiridesse ja kui suures ulatuses kaal-kasv aasta jooksul muutunud on ning kas kaalu kasvu muutus oli enam-vähem paralleelne. Lisaks soovitan teil oma poja toitumist nädala jooksul jälgida ja kui võimalik, siis ülesse kirjutada. Seda on küll kirja teel raske oletada, aga sageli on nn. viletsa isuga lapsed need kes söövad piltlikult öeldes näkitsedes. Menüüst võiks välja jätta hetkel kõik maiustused ja magusad joogid ning keskenduda sellele, et laps sööks vaid põhitoidukorra ajal, et tuua päevakavva regulaarsus (juhul kui seda pole). Perearstil tasuks siiski teha ka võimalusel analüüsid, et selgitada, kas madala kaaluga kaasnevad terviseprobleemid. Võimalik on aga seegi, et hetke madal kaal ja väiksem söögiisu ei ole sugugi seotud lapse üldtervisliku seisundiga.
Heade soovidega, dr.Ehala