Hüpervitaminoos Autor: Merileid Saava

Hüpervitaminoos on mõne vitamiini liigtarvitamisest tulenev mürgistus. Vees lahustuvate vitamiinide liigtarvitamine pole üldjuhul ohtlik, sest tavaliselt eritub ülearune vitamiinikogus organismist uriiniga. Palju ohtlikum organismile on rasvlahustuvate vitamiinide liigsus – kuhjudes maksa pikemaks ajaks, põhjustavad nad tüüpilise haiguspildi. Vitamiini manustamise lõpetamisel kaovad mürgistusnähud ning vaevused kiiresti. Normi piirest suuremas koguses ei tohiks keegi vitamiine võtta, sest liigne vitamiinikogus on organismile lisakoormus. Igasugune (alates 150% normi ületav) bioaktiivse aine ülejääk aga kahjustab organismi otseselt, rääkimata hiigeldoosidest, mille manustamine on põhjendatud ainult eriseisundite puhul ning arsti kontrolli all. Toidulisandite nime all müüdavate vitamiinipreparaatide piiramatu pruukimine kätkeb endas vitamiinide üledoseerimise ohtu. Tarvilik on teada mõnede vitamiinide liigtarvitamise tagajärjel tekkivaid hüpervitaminoosi tunnuseid.

A-hüpervitaminoos on A-vitamiinipreparaatide liigtarvitamise tagajärg, kuid võib ilmneda ka ebaõigel toitumisel, näiteks tursamaksaga liialdamisel. Vitamiini ühekordse hiigeldoosi korral avaldub mürgistus peavalus, peapöörituses, oksendamises, kõhulahtisuses ja uimasuses, pikemaajalisel ületarvitamisel lisandub erutus või apaatia, anoreksia (isupuudus), naha kuivus, huulte pragunemine, juuste hõrenemine, silmade kahjustus (kahelinägemine), maksa suurenemine, lihaste valulikkus ning tursed. A-vitamiini ülemäärane tarvitamine raseduse ajal võib põhjustada loote arenguhäireid. Toiduga saadavate, A-vitamiini provitamiinina toimivate karotinoidide liigtarvitamine võib põhjustada hüperkarotineemiat, mis väljendub naha kollasuses. See võib ilmneda näiteks siis, kui juuakse rohkesti karotinoididerikast porgandimahla. Tõsisemaid tervisehäireid siiski ei teki ja ka kollasus kaob põhjuse kõrvaldamisel kiiresti.

D-hüpervitaminoos võib tekkida imikueas, kui rahhiidi profülaktikaks antakse Dvitamiini liiga suurtes annustes. Sümptomiteks on isutus, kõhulahtisus, loidus, unisus, kehatemperatuuri tõus ja haiglane olek. Mürgistuse tagajärjel võib tekkida kasvupeetus ja luude demineraliseerumine (mineraalainete kadumine luudest). Igas eas (aga ka liigse päevitamise korral) põhjustab D-vitamiini liigsus kaltsiumi ja fosfori suurenenud imendumise, mistõttu võivad kaltsifitseeruda (lubjastuda) veresooned, neerud ja muud elundid ning häirub nende talitlus.

E- ja K-hüpervitaminoosi esineb harva, sest need vitamiinid on suhteliselt vähetoksilised, mis siiski ei tähenda, et nende hiigeldoosid oleksid kontrollimatul kasutamisel ohutud. Näiteks E-vitamiini liigtarvitamine võib alandada vere hüübivust ja tõsta vererõhku, mistõttu suureneb ajurabanduse oht.

PP-hüpervitaminoos võib kujuneda nikotiinhappe suurtes annustes manustamisel, mille tagajärjel laienevad veresooned, nägu hakkab punetama, ilmnevad kuumahood ja nõrkustunne, hüpotoonia ning südamehäired (pekslemine, rütmihäired). Võib tekkida maohaavand jt tervisehäireid.

B6-hüpervitaminoos ohustab eelkõige naisi, kes menstruatsioonieelsel perioodil kasutavad B6 -vitamiinipreparaate regulaarselt ja kontrollimatult, kahjustades sellega oma närvisüsteemi. B6 -vitamiini liigtarvitamine tekitab nimelt neuropaatiat, liigutuste koordinatsioonipuuet ja mäluhäireid.

C-hüpervitaminoos on askorbiinhappe liiga suurte annuste tarvitamise tagajärg, mis avaldub mürgistusena (iiveldus, oksendamine, kõhulahtisus, väsimus või rahutus, unetus). Mõnikord suureneb punaliblede arv veres, tekivad muutused sidekoes, sageneb oksalaatneerukivide teke. On isegi kirjeldatud võimalikku teratogeenset (loote väärarenguid põhjustavat) ja kantserogeenset (vähktõbe tekitavat) toimet.

Vt ka kahelinägemine.

Seotud teemad

Nõuanded sel teemal

Kilpnäärme vastused

Tere,
kas peaksin muretsema. Synlabis tehtud
kilpnäärmepakett ja tulemused järgmised.
TSH 1.71 mIU/l 0.40-4.00 fT4 12.37 pmol/l 11.5-22.7 TPO IgG 32 kU/l <60

Anu Ambos

Vastas dr Anu Ambos

Tere!
Analüüsid on korras. Muretsemiseks pole põhjust.
Tervitades,
dr. Anu Ambos.

Loe edasi

Kas on kõik korras siin?

Tere,
kas peaksin muretsema. Synlabis tehtud
kilpnäärmepakett ja tulemused järgmised.
TSH 1.71 mIU/l 0.40-4.00 fT4 12.37 pmol/l 11.5-22.7 TPO IgG 32 kU/l <60

Anu Ambos

Vastas dr Anu Ambos

Tere!
Analüüsid on korras. Muretsemiseks pole põhjust.
Tervitades,
dr. Anu Ambos.

Loe edasi

Kilpnäärme mure.

Tegin perearstil analüüsid,kontrolliks,FT3-7,55,FT4-16,43 ja TSH-0,008.Kas näidud on korras,tunnen ennast igati hästi,enamus ajast päevitan,päike mu lemmik....Kas kõik on hästi?

Anu Ambos

Vastas dr Anu Ambos

Tere!
Päris hästi kõik siiski ei ole. Tehtud analüüside alusel on tegemist kergekujulise kilpnäärme ületalitlusega.
Eks analüüsid määranud perearst annab lähemaid selgitusi ja otsustab, kas ...

Loe edasi

Endokrinoloogia

Tere!
Minu TSH on kahe aastaga tõusnud 3,746-lt 9,369-ni.
Minu FT4 on veidi langenud 10,97-lt 10,32-ni.
Mida TSH tõus tähendab?

Anu Ambos

Vastas dr Anu Ambos

Tere!
TSH tõus viitab kilpnäärme hormoonide süvenevale vaegusele - hormoonide tootmine kilpnäärmes hääbub tasapisi. Mingil määral võib TSH tõusu seletada ka kehakaalu suurenemine või L-türoksiini ...

Loe edasi

kilpnäärmepakett

Tere,
kas peaksin muretsema. Perearstil tehtud
kilpnäärmepakett ja tulemused järgmised.
TSH 1.82 mIU/l
fT4 13.8 pmol/l
TPO IgG 338 kU/l
Saan aru , et TPO IgG tulemus ...

Anu Ambos

Vastas dr Anu Ambos

Tere!
Kilpnäärme hormoonanalüüsid on korras - muretsemiseks pole põhjust. Kõrge TPO IgG viitab autoimmuunsele kilpnäärmehaigusele. Ravi Te ei vaja, küll aga jälgimist. Edaspidi on vajalik kilpnäärme ...

Loe edasi

Õlavalu

Eelmise aasta suvel tekkis valu vasakusse õlga, mis kiirgas omakorda kaela ning kuklasse. Tundsin, kuidas kõik on pinges. Külastasin füsioterapeuti, kes andis esmalt harjutused kodus tegemiseks, kuid nähes, ...

Maris Perendi

Vastas dr Maris Perendi

Tere

Võimalusel soovitan konsulteerida perearstiga, kes suunab sobiva eriarsti vastuvõtule. Kui konservatiivne ravi pole tulemust andnud ja sümptomid süvenevad, soovitan põhjalikemaid uuringuid. ...

Loe edasi

Vaksiin

Põen neerupealiste puudulikust ja kasutan igapäevaselt ravimeid.Kas võin vaksineerida kui üks ravimitest mida kasutan on hydrocortison 10mg?Ravimi infolehel on kirjas ,et vaksiinidega eriline ettevaatus

Anu Ambos

Vastas dr Anu Ambos

Tere!
Jah, võite vaktsineerida ja koguni on äärmiselt soovitav seda teha. Kui peale vaktsineerimist peaks tõusma palavik, tuleb hüdrokortisooni annust mõneks päevaks kahekordistada nagu Teid on tõenäoliselt ...

Loe edasi

Kilpnääre ja rinnaga toitmine

Tere,
TSH näitaja 7.92. Hetkel imetan last ja tahaks teada kas see mõjutab tulemusi? Ja mis võiks olla minu järgmine samm, kui pean selle tulemusele tähelepanu pöörama?

Ette tänades ...

Anu Ambos

Vastas dr Anu Ambos

Tere!
Imetamine TSH-d ei mõjuta. Küll võivad kilpnäärme hormoonid peale sünnitust oluliselt kõikuda - tekkida võib nii üle- kui alatalitlus ja mõistlik oleks oma perearstiga TSH tulemuse üle arutleda. ...

Loe edasi

Saadan teile veel selle faili

Mida teie sellest arvate?

Anu Ambos

Vastas dr Anu Ambos

Tere!
Konkreetsest pildist ei oska midagi arvata - asjakohast informatsiooni sellel ei leidu.
Tervitades,
dr. Anu Ambos.

Loe edasi

Alatalitlus ületalitluseks

Tere,

tekkis selline küsimus, et kui tihti on Teie praktikas ette tulnud, et alatalitlus on muutunud ületalitluseks? Antud hetkel tean ma seda, et kilpnääre on mul 90% ulatuses koestunud. ...

Anu Ambos

Vastas dr Anu Ambos

Tere!
Autoimmuunsest kilpnäärmehaigusest tingitud alatalitlus võib ületalitluseks üle minna, kuigi seda juhtub harva ja palju levinum on vastupidine variant. Teie analüüside alusel soovitaksin L-türoksiini ...

Loe edasi


Vaata kõiki nõustamisi