juuste väljalangemine ja tsink 14.09.23 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
Tere!
Kirjutasin ennist liigse tsingi sisalduse kohta veres ja selle võimalikust seosest juuste väljalangemisega. Tänud tagasiside ja nõuannete eest! Tahtsin aga paluda soovitust mõne konkreetse spetsialisti/arsti juurde kui oskate pakkuda?
Mul on täitsa hüüdja tunne kõrbes tekkinud..
Olen perearstilt abi palunud ja (juuste) probleemist rääkinud, kes ei suunanud mind kuskile edasi. Tegi kilpnäärme vereanalüüsi ja kõik. Otsisin siis ise netist, mida peaks laskma uurida. Käisin Synlabis, et põhjalikumalt mineraale ja vitamiine testida. Sain tulemused. Saatsin perearstile ja küsisin tsingi kõrge taseme kohta ja mis teha, mille peale ta vastas, et mitte midagi ei pea tegema, sest kliiniline meditsiin ei määra seda, kuna see ei oma erilist praktilist tähtsust. Mulle jääb see arusaamatuks ausalt öeldes... niisiis ei mingit abi sealtpoolt.
Olen kahelt endokrinoloogilt abi otsinud. Ühest kohast öeldi, et kui TSH ja vitamiin D normis, siis neil pole teisi põhjuseid. Küsisin, kuhu ma edasi pöörduda võiks- vastati, et ei oska öelda.
Teine endokrinoloog, kes samu analüüse vaatas, andis natuke pikema vastuse. Vastuses seisis, et kuna androgeenid korras, siis androgeneetilise alopeetsiaga tegu pole ning et analüüsidest juuste väljalangemise/hõrenemise põhjust ei selgu. Kuna hormonaalanalüüsid korras, siis endokrinoloogilist põhjust ei selgu. Soovitati dermatoloogi juurde minna.
Käisin dermatoloogi juures. Vaatas peanahka, ütles, et on korras, alopeetsiat pole ja et temal (arstil) tuleb ka juukseid peast ära. Soovitati Minoxidilli ja saadeti ära.
Pöördusin Inglismaal juuksekliiniku poole. Nemad palusid juustest pilti. Piltide põhjal ütlesid, et tegemist on androgeneetilise alopeetsiaga. Rääkisin ka oma analüüsidest, mille peale vastati, et sealt ei pruugigi midagi selguda. Soovitasid mulle nende kliinilikust Minoxidilli tellida.
Olen ka 3 erineva trihholoogi vastuvõtul käinud. Tulemuseks on lihtsalt raha tuulde viskamine olnud.
Ausalt öeldes olen täiesti nõutu. Nagu otsiks nõela heinakuhjast. Siiani ei tea tegelikku põhjust. Olen lugenud, et AA-d põhjustab juuksefolliikulite ülitundlikkus hormooni DHT suhtes, mis tekib testosterooni sünteesimisel 5-alfa reduktaasi poolt. Ja isegi kui testosterooni tase võib analüüside põhjal näida normi piires, siis tegelikkuses võib olla seda rohkem aga kuna suur osa sünteesitakse DHT-ks, siis seda analüüsidest näha pole.
Ma olen aru saanud, et see teema pole üldse tõsiseltvõetav, kuna tegu on "kosmeetilise probleemiga" ja arstid ei süvene sellesse. Minu jaoks on tegemist rohkemaga, kuna ilmselgelt on see märguanne, et mingi tasakaal on kehast paigast ära. Ja tegelikult juuksed pole lihtsalt juuksed. Ma ei soovi elu lõpuni Minoxidilli keemiat endale pähe määrida kui ma ei tea tegelikku põhjust ega alternatiive, kuidas seda ravida ja ennast aidata.
Nüüd olen otsapidi Teieni jõudnud. Arvestades, et olen selle teemaga tegelenud alates 2018 aastast, on tulemused, kuhu sellega jõudnud olen, ikka väga nördimust valmistavad.. :(
Sestap uuringi, et äkki oskate kedagi konkreetset soovitada, kelle poole pöörduda?
Arst vastas:
Artur Minenko
dr Artur Minenko
Toitumisterapeut
Confido tervisekeskus
Tere!
Juuste väljalangemisprobleeme ravib dermatoloog või trikoloog.
Soovitatavad vereanalüüsid:
1. Kilpnäärme analüüs (türeoidhormoonid). Olete juba selle testi teinud ja tulemus oli normis.
2. Östrogeeni, testosterooni ja progesterooni analüüs.
3. Prolaktiini analüüs.
4. Kortisooli analüüs.
5. Kasvuhormooni (somatotropiini) taseme analüüs.
Soovitan lisaks pöörduda toitumisspetsialisti poole tasakaalustatud toitumiskava koostamiseks. Esialgu võiks eesmärk olla juuste väljalangemise vähendamine ja peatamine.