Söögiisu puudumine 23.02.22 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
Tere, meie emal on tõsised probleemid söömisega. Tal on palju haigusi: Parkinson, neerupuudulikkus, suhkruhaigus, süda, kõrge vererõhk. Mõne aastaga on ta maha võtnud 10+ kilogrammi. Ta kurdab selle üle, et tal lihtsalt ei ole isu, sest toitudel puudub maitse. Sööb selleks, et on vaja. Talle meeldib/maitseb näiteks kissell, mida ta sooviks pidevalt süüa, siis leivasupp, aga ta on ju suhkruhaige. Kartuli kohta ütleb, et ei maitse, kuna ta ei tunne maitset. Tegime talle lasanjet, mis oli väga mahlakas ja maitsev, talle see ei maitsenud, kuna ta maitset ei tundnud. Magusainetega kali meeldib väga ja ütleb, et see on tema jaoks maitsev. Tunnemegi muret, mis võib olla tema söögiisu languse põhjus ja kuhu peaksime selles osas pöörduma.
Arst vastas:
Kristel Ehala-Aleksejev
dr Kristel Ehala-Aleksejev
Arst-toitumisterapeut
Tartu Ülikooli Kliinikum
Tere.
Ilmselt pole söögiisu languse taga üks kindel põhjus, vaid seda mõjutavad erinevad tegurid. Nimetatud haigused kui ka küllalt kõrge vanus üheskoos võivad seonduda maitsemeele muutuse ja isu kadumisega.
Probleemist tasub rääkida ema raviarstiga. Millised on tema soovitused, teades haiguslugu. Proovida võib ka toidu tõhustamist apteegist saadavate toidukordade asendajatega, mis on toitainetelt balansseeritud ja küllalt energiatihedad (Nutridrink, jmt).
Parimatega, dr. Ehala