hormoonravi 09.04.08 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
Tere!
Olen 43-aastane naine. Kuna mul avastati trombotütopeenia (trombotsüüdid 40-60), siis määras arst mulle raviks Prednisoloni 70mg (14tbl.) päevas. Kuna ravimi kogus on suur ja kuur kestab 1-3 kuud, siis on mul suur hirm kaalu tõusu ees. Olen praegu 72 kilone ja pikkust on 173cm. Suuri kaalu kõikumisi pole mul kunagi olnud, rasvast toitu olen püüdnud ka siiani vältida. Prednisoloni hakkan manustama lähipäevil.
Kas kaalu tõusu on oodata ka siis kui söödav toidukogus ja toiduvalik rohu võtmise ajal samaks jääb?
Kas miski aitaks kaalutõusu vältida?
Kas siis, kui peaksin ikkagi kaalus juurde võtma ja tbl. kuur läbi saab, langeb kaal ka n.ö. iseenesest?
Kas on oht, et prednisoloni ravi muudab ainevahetuse alatiseks?
Ette tänades,
murelik naine.
Arst vastas:
Kristel Ehala-Aleksejev
dr Kristel Ehala-Aleksejev
Arst-toitumisterapeut
Tartu Ülikooli Kliinikum
Tere.
Patsiendid reageerivad ravikuuridele erinevalt ja seetõttu on võimalikke kaasuvaid kõrvaltoimeid ette raske täpselt paika panna, kuid teatud punktidele tasuks enam tähelepanu pöörata küll. Kuna eelseisva raviga võib kaasuda mõningane kaalutõus, siis tasuks oma menüü veel kord läbi analüüsida. Päevane kaloraaž võiks jääda 2000 kcal piirimaile. Oluline on pöörata tähelepanu valkude piisavale tarbimisele. Seda nii loomsete kui taimsete valkude osas. Head valguallikad on broileri- ja kalkunifilee, tuunikala, forell, lõhe, muna, kodujuust. Taimseid valke saab näiteks kaunviljadest, teraviljatoodetest, jms. Vajadusel pöörata tähelepanu toiduainete rasvaprotsendile. Piirata võiks soola tarbimist ning tõsta kaaliumirikaste toiduainete osakaalu menüüs (N: rosinad, kapsad, kartul, porgand, peet, jms).Kortikosteroid-raviga võib kaasuda kaltsiumi, magneesiumi, tsingi, seleeni, vitamiin C ja D vaegus, mistõttu tuleb vajadusel kasutada vaeguse vältimiseks spetsiaalseid preparaate. Lisaks toitumisele soovitan võtta eesmärgiks aktiivne eluviis ehk pöörata tähelepanu piisava füüsilise koormuse olemasolule.
Heade soovidega, dr.Ehala