Ülekaalulisus 24.10.12 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
Tere! Olen tavaline teismeline tüdruk, kes on ülekaaluline. Kaalun pea 80 kilogrammi ja olen umb.172 cm pikk ja 14aastane. Ma vihkan enda keha, ma pidevalt otsin internetist võimalusi, kuidas kaalu langetada jne. Praegu käin 2 korda nädalast tantsutrennis, mis mulle väga meeldib. Olen mitmeid kordi proovinud nii teha, et ei söö magusat, aga ei suuda, õudne. Oskate soovitada mulle mingeid tõhusaid meetodeid, mida rohkem süüa, millest eemale hoiduda, milline sport on kõige parem rasvahävitaja jne? Oleksin vägaväga tänulik! Aitäh.
Arst vastas:
Kristel Ehala-Aleksejev
dr Kristel Ehala-Aleksejev
Arst-toitumisterapeut
Tartu Ülikooli Kliinikum
Tere.
Esimese asjana soovitan teile oma kehaga sõbraks saada. Isegi kui see tundub esmapilgul kummalise soovitusena, näitab minu aastatepikkune kogemus töös ülekaaluliste inimestega seada, et kui me ennast ei hinda, ei suuda me ka mistahes saavutustest rõõmu tunda. Kui ma endale ei meeldi, siis üldjuhul jään end igavesti piitsutama, olgu ma 55 või 95 kilo raske. Alati on keegi paremas vormis ja ilusam. Hetkeks saabunud rõõm kaotatud kilost(kilodest) asendub ikka ja jälle muremõtetega, mis paratamatult ja pahatihti panevad inimesi uuesti sööma ja ülesööma.
Teine soovitus oleks teha endale kindel päevaplaan nii toitumise kui liikumise osas.
Lisan kirja lõppu lingid, kust saab juhised toitumise ja treeningute kohta. Tehke endale saadud materjalide alusel päevik, kuhu märgite ülesse oma toidu ja saate seeläbi jälgida, millisesse gruppi kuuluvaid toiduaineid tuleb liiga palju, milliseid liiga vähe. Magusast loobuma ei pea, aga kogused ei tohiks ületada päevaseid soovitavaid norme. Minu nõuanne siia juurde oleks veel see, et kui maiustate, tehke seda peale põhisööki. Tühja kõhuga kipume magusaga liiale minema. Sööge alati laua taga, mitte käigupealt ning kui olete kiire sööja, õppige sööma aeglaselt, võttes endale aega. Nii sööte lõpp-kokkuvõttes vähem.
Tantsutrenn on suurepärane, kuid kahest korrast nädalas on siiski vähe. Mina soovitan teil teistel päevadel jälgida, et käidud sammude arv ei jääks alla 5-6000 ning vähemalt kord nädalas saaks ka 10 000 sammu käidud (hea on sammumõõtja kasutamine). Nii saate trennivabadel päevadel samuti hea koormuse. Millist trenni valida, selles osas tasub ikka mõne treeneriga rääkida.
Vaadake lisaks järgmisi linke:
trimm.ee
http://www.haigekassa.ee/uploads/userfiles/file/juhendid/lapsed_toitumine_2010.pdf
toitumine.ee
Heade soovidega, dr.Ehala