ülekaalulisus 27.11.06 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
N, 39, 170 cm, 146 kg, diagnoos: hüpotalaamiline rasvumine.
2,5 aastat tagasi oli kehakaal ca 194 kg. 1 aasta jooksul, pidades dieeti 1400 kcal ööpäevas, langes kehakaal 133 kg-ni. Siis, vaatamata dieedipidamisele, kaalulangus seiskus. Viimase 10-11 kuu jooksul on kaal uuesti tõusnud 146 kg-ni ja tõuseb tasapisi pidevalt. Selle viimase perioodi jooksul pole küll enam 1400 kcal dieeti pidanud, ent kaloraaž on siiski selline, et kaalu ei tohiks lisanduda, ometi kaal kasvab.
Mida soovitate, et saavutada uuesti püsiv kaalulangus.
Paluksin ka kindlasti vastust küsimusele, kui madalale, teie hinnangul, on üldse võimalik minu puhul kaalu langetada.
Arst vastas:
Kristel Ehala-Aleksejev
dr Kristel Ehala-Aleksejev
Arst-toitumisterapeut
Tartu Ülikooli Kliinikum
Hüpotaalamuses asuvad meie organismi olulisemad toitumise- ja keha energiatasakaalu keskused, mille kahjustamine toob eelkõige endaga kaasa suurenenud söögiisu ning kasvava kehakaalu. Kehakaalu tõusu selle diagnoosi puhul ei mõjuta vaid söömisharjumused. Suur osa ülekaalu väljakujunemisel on siin organismi mitmete hormonaalsete protsesside häirumisel, mis on sõltuvuses patsiendi algsest diagnoosist ning kogu haiguspildist tervikuna. Viimased tegurid mõjutavad ka edaspidist edukust kaalu langetamisel ning -stabiliseerimisel. Antud hetkel on vastava diagnoosiga patsientide kaaluprobleemile vähe lahendusi, kuid teatud vormide puhul on siiski olemas mõningased ravivõimalused, et kaalu langetada ja stabiilsena hoida. Nähes, millise positiivse kaalulanguse te aasta jooksul täide olete viinud soovitaksin ma teile veel korra (sest ilmselt olete seda ka teinud) konsulteerida oma igapäevamenüü, aga ka võimaliku ravi osas. Öelda pelgalt kirja põhjal, millise suurjusjärguni te kaalu saate langetada on siiski väga raske.
Parimate soovidega, Kristel Ehala-Aleksejev