nüüd kui kirjutama hakkan tundub probleem üsna tühine, ehkki alles äsja vihastasin üsna tugevasti ja ärevus tekkis. Tundub, et mu ema põeb depressiooni, hooti. See toimub paari kuu tagant. Ta langeb meeletusse masendusse, nutab mitu päeva järjest ja süüdistab kogu perekonda, eriti isa. Nad on viiekümne viie aastased. Mõni aasta tagasi ema koondati, peale seda kirjutas perearst talle rahusteid ja ka hormoontablette, mis depressiivsust vähendaks. Sest seoses koondamisega on lihtne depressiooni põhjendada ja abi küsida. Aga asi ei ole selles, see on olnud varem, ma ei mäleta, kas alati, see hootine tigetsemine süüdistamine ja masendus. Minu isa jälle on väga järeleandlik. Ohvrimeelsus on tema iseloomus ja samuti tema kujutluses ideaalsest inimesest. Ja sellepärast on ta emale justkui pojaks, ta küsib luba kõige jaoks millest ise hoolib ja tunneb süüd kui midagi ise soovib. Ja nüüd mul on tunne, et ta hakkab pojaks mulle. Kurdab ja kaebleb. Tema ema, minu vanema, on praegu haige, tal avastati vähk. Isa tahab teada tighedamini vaatamas käia, tunneb minu ema ees süüd, et seda nii tihti teeb. Ema on paar korda kaasas käinud, nüüd just oli see masendushoog mõned päevad ja sellel ajal muutus väga tigedaks. ütles isale vanaema kohta, et mida tema teile andnud on....ma ei oska seda edasi anda. Minu isa õde ütles, et vanama ertavad liiga palju külasisi, ja soovitas isal üksi tulla järgmine kord. Siis nüüd kurtis isa sellest mulle, ei julge emale öelda, et tahab üksi minna. See ongi kurb, et enamus tema teod on justkui ohvrid. Kui ta ema kaasa võtaks siis mitte soovist seda teha vaid sellepärast, et ei julge teisiti. Ja ta räägib seda mulle, aga mina ei ole ju neutraalne kuulaja. Nad mõlemad on minu vanemad. Ma võtan seda väga südamesse. pealegi kardan muutuda samasuguseks nagu mu ema. Sest mul on päevi, kus olen väga depresiivne ja teen mingist sääsest elevandi. Selles mõttes ma saannagu aru, kuidas see emal toimub. Aga isa on kõik need kurjad sõnad endasse elu jooksul ladestanud. Ma tõesti tahaks, et nad armastaksid üksteist, kuidagi vabalt.

Arst vastas:
dr Harri Küünarpuu
Tallinna Psühhiaatria Haigla, Perekonnastuudio ABX, Psühho-Konsultatsioonid MTÜ
Tere!
Näib, et Teie vanematel on praegu raske aeg. Rasketel aegadel on suhtd ka palju keerulisemad, kui tavalistel aegadel. Rasketel aegadel on perekonna liikmtel üksteist enam vaja kui muidu. Rasketel aegadel tahetakse üksteiselt rohkem abi ja toetust. Siis, kui keegi töö kaotab või kui kellegi lähedane on tõsiselt haige. Mõnikord on ühelt perekonnaliikmelt kergem abi küsida ja vastu võtta kui teiselt. Ehk olete Teie see, kellelt isal on kergem abi küsida kui oma naiselt. Ehk ei taha ta oma naist oma muredega koormata. Arvestades tema ema ja oma naise suhteid on tal Teilt kergem taotleda toetust ja mõistmist. Ehk ei ole siin tegmist niiväga armastamisega kui lihtsalt sellega, kellelt on selle raskuse puhul kergem toetust saada?
HK