Kehakaal 07.01.18 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
Tere, olen 165 pikk ja kaalun 64 kg (pluss miinus 1kg). 19 aastaselt oli kaal mitu aastat umbes 50 juures püsinud. Kaal hakkas tõusma, kui hakkasin Seroqueli tablette võtma. Haiglasoleku aeg võtsin kolme nädalaga paar kg juurde, hiljem hakkasin dieeditama aga kaal kasvas veel neli kg. Sõin kodus palju putru ja puuvilju ning aedvilju, seejuures liikusin mõistlikult. Arst ütles, et see ravim pidi vedelikku kehas kinni hoidma. Ravimidoosi tõsteti 3korda. kaalusin 56 kg ja umbes kuuga võtsin juurde 4 kg. Vahetevahel sain kuidagi veidi kaalus alla. Peale selle, et liikusin, ka suitsetasin ja võtsin vett väljaajavaid ravimeid ja lahtisteid.
Kaks korda olen püüdnud suitsetamisest loobuda, mõlemal korral võtsin juurde umbes 6 kg, lisaks võtsin ebasobivaid pille, nüüd on paremad.
Teen füüsilist tööd mitu tundi päevas, alguses läks tänu tööle 6 kg maha, aga need tulid juurde tagasi. Mulle tundub, et keha on füüsilise koormusega ära harjunud ja isegi kui nädalavahetusel lisaks trenni teeks, harjuks keha uuesti ära. MUlle tundub, et normaalkaalus olemiseks pean mina pidevalt liigutama. Söögiisu on suur, päeval mitte aga õhtul näksin pidevalt ja ööselgi käin söömas, mõne öö suudan end kontrollida. Mõtted pidavalt toitumise, kehakaalu ja liikumise juures. 10 aastaga 15 kg juures. Kas ma peangi vaikselt leppima, et minust arvatavasti saab tulevikus ülekaaluline? Nii mõnigi on öelnud, et olen paksuks läinud. Vööümbermõõt on 81 cm nt. Iseenesest tean, et olen veel normaalkaalus. Võimalik, et süüdistan kergekäeliselt ravimeid, võibolla eksin ka muus...
Arst vastas:
Kristel Ehala-Aleksejev
dr Kristel Ehala-Aleksejev
Arst-toitumisterapeut
Tartu Ülikooli Kliinikum
Tere.
Kirjas mainitud ravim võib kaalutõusu soodustada, aga kaalu lisandumise ainupõhjust ta kindlasti ei ole. Selleks, et paremini mõista teie tänase toitumise eripärasid, mis võivad soodustada kaalu kasvu, soovitan teil tulla minu või pöörduda kellegi teise toitumisspetsialisti vastuvõtule, et saada nõu, millised muutused oleks vajalikud kaalukontrolliks. Minu vastuvõtu kohta saate infot kirjutades toitumine@kliinikum.ee aadressil.
Parimatega,
dr. Ehala