Alakaal ja ÄSS 09.06.13 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
Tere!
Minu mureks on kaalulangus ja ÄSS. Kui väike periood teismelisena välja arvata, olen alati olnud kõhn, kaalunud umbes 49 kilo (pikkus 168 cm). Noorena on kõhnad olnud ka minu pereliikmed, aga väidetavalt vähem. Viimane aasta minu elust on olnud pingeline ja kaal on lisaks 2-3 kg langenud, minu KMI on praegu 16,3. Söön enda hinnangul üsna palju, kaloreid kuidagi ei piira. Ise pean põhjuseks stressi ja loodan jälle kosuda (stressisituatsioon on lahenemas), ent pereliikmeid tundub mu välimus ehmatavat. Kokkuvõttes on mul mitu küsimust:
Milline alakaal on ohtlik ja miks?
Kui palju kaloreid peaksin päevas saama?
Kas saab väita, et kui inimene sööb päevas ära piisava koguse kaloreid (sõltuvalt soost ja pikkusest) ning ei tegele füüsilise tööga, ent kaotab seejuures kaalu, siis midagi tema võimega toitaineid omastada on valesti? Milliseid vereproove saaks perearst siin teha?
Mul on diagnoositud ÄSS, kuid olen mõelnud, et äkki on tegu millegi muuga. Erinevad seedehäired on sagedased. (Ise olen proovinud näiteks gluteenivaba dieeti, veidi tundus seedehäirete osas aitavat, kuid päris kindel ei saa olla.) Aitäh!
Arst vastas:
Kristel Ehala-Aleksejev
dr Kristel Ehala-Aleksejev
Arst-toitumisterapeut
Tartu Ülikooli Kliinikum
Tere.
Taolise KMI puhul räägime tugevast alakaalust.Kuna alakaal on viide toitainete puudusele on see kindlasti organismile koormav. Millal ja mis kujul tervisehädad endast märku annavad on raske öelda, kuid kindlasti mõjutab liigvähene kaal tervist. Tavaline on lihasmassi vähenemine, mis langetab üldist jõudlust ja koormab südant. Halveneb veresoonkonna töö. Toitainete vaegus laiemalt mõjutab kõiki organeid ning suureks kannatajaks on siin aju. Väidetest, et ma söön palju ja piisavalt ei ole üldjuhul abi. Tuleks väga täpselt ja vähemalt paari nädala jooksul pidada toidupäevikut ning panna kõik söödu täpselt kirja. Ainult nii saaks teha arvestused nii kättesaadud toitainete kui energia osas. Kui ise sellega hätta jääte, tuleb nõu küsida mõnelt spetsialistilt. Kui peale täpset toitumisanalüüsi selgub, et sööte tõepoolest piisavalt, aga kaal ei tõuse, alles siis tasub mõelda meditsiiniliste eriuuringute peale. Ma ei saa küll siinkohal pakkuda teile täpset päevast energiavajadust(peaksin teist siiski rohkem teadma), kuid kindlasti ei tohiks see olla alla 2000 kcal päevas. Kuna kaal praegu väga väike, siis tuleks hakata energiahulka tõstma tasapisi. Perearstil saate esmaselt kontrollida hemoglobiini, kaltsiumi, magneesiumi, B12 vitamiini taset veres. Ilmselt oskab perearst teid tundes määrata just teile vajaminevad analüüsid. Soovitaksin teil pidada nõu ka toitumisprobleemides orienteeruva psühholoogiga(näiteks keskuses Sensus), sest sageli on meeleolu kõikumised ja stress see, mis toitumise paigast viib. Seda enam, et oma kirjas taolistele probleemidele viitate.
Heade soovidega, dr. Ehala