kaalulangetamine 06.05.09 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
tere
olen 25-aastane, 169 cm pikk ja kaalun 64 kg. sooviksin kaaluda ca 55-58 kg. püüan juba kaks kuud kaalu alandada, kuid see ei vähene. kõigi toidukordade puhul jäävad kogused 200-300 g vahele. panin täna just kogu oma päevamenüü ampserisse (ma ei tea, kui usaldusväärne see on) kirja ning minu päevane kalorite kogus on natuke üle 1300 kalori, mis võiks juba ju kaalukaotust eeldada küll. samas käin kolm korda nädalas jooksmas. jooksen umbes 10 minutit korraga ja lisaks teen jõuharjutusi. käin alati jala.
ise kahtlustan, et asi (vähemalt osalt) võib olla minu kehvas ainevahetuses. see mul praktiliselt puudub. püüdsin kasutada ka kõhulahtistit, kuid see ei mõjunud- ainult kohutav, peaaegu väljakannatamatu kõhupuhitus tuli.
kas oskate soovitada, kuidas olukorda parandada?
ette tänades
kristiina
Arst vastas:
Kristel Ehala-Aleksejev
dr Kristel Ehala-Aleksejev
Arst-toitumisterapeut
Tartu Ülikooli Kliinikum
Tere.
Kirja põhjal jääb mulje, et olete enda vastu liialt karm. Süües 1300 kcal päevas ja tehes trenni, hoiate oma organismi puuduses nii energia kui ilmselt ka toitainete poole pealt. Teie pikkuse-vanuse kohta olete normkaalus ja kui soovite siiski siinjuures midagi muuta ja kaalu pisut alandada, aitab teid eelkõige liikumine ning korrapärane-mitmekesine toitumine. Rõhutaksin just viimast ehk toidu mitmekesisust. Kui olete rasvade osakaalu oma menüüs liiga alla viinud, siis näiteks võib olla seegi üheks põhjuseks, miks seedetöö on häirunud. Sama juhtub ka siis kui päevane kaloraaž ei kata tegelikke vajadusi. Teie kirjas toodud kaloraaž on mõnel päeval võimalik et ligemale 1000 kcal võrra väiksem kui vajate. Taolised ekstreemsed (mittenäidustatud) piirangud tõmbavad piltlikult öeldes ainevahetuse kinni. Kui küsite nõu, et mida teha, siis esimene soovitus on vaadata üle tasakaalustatud toitumise põhimõtted. Tehke endale eelkõige selgeks, milliseid toitaineid me vajame ning kust neid saab. Vaadake üle toidupüramiidi põhimõtted. Selle kohta on eesti keeles päris palju kirjandust, kuid võite sirvida ka terviseinfo.ee lehekülge, millelt leiate toitumisprogrammi. Internetis on saadaval ka Eesti toitumis- ja toidusoovitused
(http://www.tervisekaitse.ee/documents/toitumine/Raamatu_sisu.pdf). Kui jääte ise hätta, olete alati teretulnud vastuvõtule.
Heade soovidega, dr.Ehala