mesi 08.01.07 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
Tere, olen alati kuulnud, et mesi on kasulik, kuid nüüd otsisin internetist selle kohta infot ja leidsin väga vastakaid arvamusi. Tekkisid mõned küsimused:
Kas mesi on kasulikum kui igapäevane suhkur?
Kui tees üle 40 kraadi hävivad mee kasulikud omadused, kas siis on üldse vahet, kas lisan sinna teed või mett?
Kas pruunil ja valgel suhkrul on mingit vahet? Kas üks neist on tervislikum kui teine? Mõlemad on rafineeritud.
Olen kuulnud palju suhkruasendajate kahjulikkusest. Kas võiks öelda, et suhkruasendajad(n. aspartaam) on kahjulikumad kui tavaline suhkur?
Arst vastas:
Kristel Ehala-Aleksejev
dr Kristel Ehala-Aleksejev
Arst-toitumisterapeut
Tartu Ülikooli Kliinikum
Tere.
Igapäevane suhkur (ilmselt mõtlete selle all valget kristallsuhkrut) ja mesi on juba oma koostiselt erinevad ning seetõttu toimivad erinevalt. Lisaks sõltub mee kompositsioon ning omadused kohast kust ta on korjatud ja kelle poolt valmistatud. Mitmedki poe-meed on tugevalt töödeldud ja sellega kaotanud palju oma algsest olemusest. Kui mesi teile sobib ja teile ta maitse meeldib, siis leidke mõni hea talu, kust seda tuua. Igal juhul võiks ta sobivusel kuuluda meie menüüsse. Suuri kuumusi aga mee kasulikkude omaduste hoidmiseks kasutada tõepoolest ei maksa. Mis puutub suhkrusse, siis kui viimasega ei liialdata pole ka tema kasutamises midagi halba.
Valge ja pruun suhkur (olgu siis roo või suhkrupeedi omad) on mõlemad rafineeritud, kuid teisel juhul on lisatud melassi, suhkru töötlemisel saadud siirupit, mis annabki pruunika värvuse ja iseloomuliku maitse. Küpsetiste puhul on taoliste toodetega tore katsetada. Kumb on parem ja miks, kas roo või suhkrupeedi suhkur, selle kohta on vastakaid arvamusi ning see jäägu igaühe enda otsustada.Tervisetoodetest lugupidavad inimesed kasutavad aga vähetöödeldud, kergelt puhastatud suhkruid, mis meiegi öko-poodides saadaval (näiteks: Muscovada, Barbados ).
Erinevatel suhkruasendajatel võivad esineda teatud kõrvaltoimed (näiteks xylitoli puhul kõhulahtisus), kuid selleks tuleb neid tarbida küllalt suurtes kogustes. Üldjuhul on täna müügil olevad tooted pika-aegselt testitud ning kindlaks on määratud nende lubatud päevased kogused, mis alati kirjas toote pakendil. Seega kui magustajatega ja neid sisaldavate toodetega (maiustused, joogid jne) mitte liialdada on ohtlikke üledoose raske saada. Unustada aga ei maksaks, et tegu on siiski kunstliku produktiga.
Heade soovidega, Kristel Ehala-Aleksejev