Kõhulahtistid 17.02.10 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
Tere
Olen normaalkaalus naisterahvas. Ma söön kõike, mida ma tahan ja kui palju tahan, kuid kuna mul on loomu poolest väga kinnine kõht, olen hakanud 2 aastat tagasi kasutama kõhulahtisteid. Algselt vähem, nüüd juba rohkem tablette korraga, kuna 1-2 tabletti korraga lihtsalt ei mõju mulle mitte mingilgi kujul. Kui võtan rohkem, lööb kõhu küll lahti, kuid vähemalt kaob ka sellega täiskõhutunne.
Viimasel ajal on aga apteekides hakatud rohkem rääkima kõhulahtistite pikaajalise kasutamise toimest, et see võib lõppeda operatsiooniga jne..
Siis ka minu küsimus...mis võib juhtuda, kui jätkan endiselt kõhulahtistite kasutamist? Ma olen praegu üritanud nädal aega neid mitte võtta juua rohkem vedelikku, süüa kolm korda päevas piimatooteid, puu - ja juurvilju, teha hommikuks putru ja panna pudru sisse isegi linajahu, kuid ainevahetus on nagu vanaviisi - ilma lahtistiteta täiesti olematu.
Mida ma peaksin tegema? Kas riskin ja võtan kõhulahtisteid edasi, kuniks ilmnevadki kõhulahtistite pikema kasutuse puhul vastunäidustused või jään ootama, et ehk ühel ilusal päeval saan ka oma täiskõhutundest lahti.. ?
Arst vastas:
Kristel Ehala-Aleksejev
dr Kristel Ehala-Aleksejev
Arst-toitumisterapeut
Tartu Ülikooli Kliinikum
Tere.
Pikaaegne lahtistite kasutamine häirib seedesüsteemi normaalset funktsioneerimist ning võib kaasa tuua toitainete imendumise häired. Kirjast ei selgu kui sageli teil kõht ilma lahtisteid kasutamata läbi käis ning seetõttu ei saa ka öelda, kas lahtistite kasutamine oli ja on ilmtingimata vajalik. Kui proovite lahtistitest loobuda, siis jälgige et teie toit oleks vedelikurikas (supid, köögi- ja puuviljad, jms) kui ka seda et tarbiksite tõepoolest piisavalt vett ( ~1-1,5 l/päevas). Ärge jätke söögikordade vahele liigpikki vahesid, mis võib olla samuti "laisa seedetegevuse" üheks põhjustajaks. Abi võib olla kuivatatud puuviljadest (ploomid, aprikoosid). Samuti võite proovida nii apteekides kui looduspoodides müügil olevaid aaloe mahlasid, mis samuti parandavad seedetegevust. Nõu tasuks pidada ka oma perearstiga.
Heade soovidega, dr.Ehala