buliimia või anoreksia? 10.12.06 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
Tere, olen 17 aastane 163,3 cm pikk ja umbes 51 kilo kaaluv tütarlaps, ma teen 4 korda nädalas trenni + kehalise kasvatuse tunnid. Üritan võimalikult tervislikult toituda. Aga ma olen väga suure isuga ja suur maiasmokk ja tihti kipun üle sööma, ma ei suuda oma isu taltsutada, söön isegi siis kui kõht on täis ja selline tunne, et lähen kohe lõhki. Seetõttu ei julge ma eriti kodus ollagi, sest kardan, et kui igav hakkab siis lähen jälle kapi kallale, seda juhtub eriti just õhtuti. Olen küll püüdnud leida erinevaid tegevusi (nt raamatu lugemine, kudumine, õmblemine jne.), et ei mõtleks toidule, aga sellest pole abi olnud. Ja kui olen üle söönd siis mul on järgmine päev süümekad ja ma ei söö üldse. Üldiselt on mu nädal selline, et nädala esimesel poolel suudan korralikult toituda (hommikuti tav. puder, lõunal puuvilju ja õhtul salatit), aga mida lähemale jõuab nädalalõpp, seda suuremaks muutub ülesöömis oht. Olen söönud isegi nii palju, et selline tunne, et lased kõhu lõdvaks siis on tunne, et kõht ei ole ikka vabalt, et tahaks veel vabamaks lasta, nagu oleks toidul liiga vähe ruumi. Ja on ka olnud tunnet, et tuleb kohe ülesse, et täitsa kurguni olen täis söönud.
Lugupidamisega X
Arst vastas:
Kristel Ehala-Aleksejev
dr Kristel Ehala-Aleksejev
Arst-toitumisterapeut
Tartu Ülikooli Kliinikum
Tere.
Oma kirjas ei püstita te ühtegi küsimust ega räägi, mis osas sooviksite nõu saada, nii et võtan endale vabaduse teie poolt kirjapandut analüüsida.
Söömine on tavalisemaid toiminguid, samas ka üks vajalikumaid elu komponente, et hoida oma keha terve ning tasakaalus. Söömises pole midagi häbiväärset, mille pärast süümepiinu tunda ning ka söögiisu on meile erinevalt antud. Kui tunnete, et teie toitumises on midagi valesti ning soovite leida lahendusi on see iseenesest esimene samm selles suunas, et midagi muuta ning oma igapäevast menüüd tasakaalustada. Näljatundel ning söömishoogudel võib olla mitmeid põhjusi, mida pelgalt kirja teel lahti harutada ei saa. Teile nõu andmiseks oleks mul vaja paremini paika panna teie toitumisskeem ja juhud, mis viiavad ülesöömisele. Tulge vastuvõtule,
Heade soovidega, Kristel Ehala-Aleksejev