Gluteenitalumatus 26.04.18 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
Tere, selline mure, et lapsest saati on mind vaevanud kõhukinnisus, mis on probleemiks praegugi, samuti on puhitused, väsimus, raske tunne peale sööki, kõht on gaasi täis, õlavartel ja põskedel on punased laigud ning lasin siis teha endale gluteeni- ja laktoositalumatuse testid (veretest, lisasin oma tulemustest pildi). Ma olin ise täiesti kindel, et asi on gluteenis, sest väga paljud sümptomid langesid kokku. Nüüd tuli välja, et gluteeniga asi korras, kuid mul on primaarne laktoositalumatus.
Kas on siiski võimalik, et mul võib olla ka gluteeniga probleeme, sest paljud sümptomid langevad justkui kokku või võivad need probleemid tulevneda ka laktoosist või hoopiski millestki muust veel?
Tänud ette!
Arst vastas:
Kristel Ehala-Aleksejev
dr Kristel Ehala-Aleksejev
Arst-toitumisterapeut
Tartu Ülikooli Kliinikum
Tere.
Ilma teie täpseid igapäevaseid toiduvalikuid nägemata ei saa öelda, kas kõhukinnisus võiks olla seotud otseselt söögiga. Geenitesti alusel ei ole teil primaarne laktoosi puudulikkus, kuid piimatoodete valikule peaksite tähelepanu pöörama, sest võib esineda osaline seedeensüümi vaegus. Soovitaksin teil mõneks nädalaks piimatooted menüüst välja jätta või kasutada ainult laktoosivabu tooteid ja jälgida enesetunnet. Üldjuhul võiks antud analüüside tulemusel siiski osad piimatooted sobida. Samas soovitaksin oma igapäeva tavamenüü üle vaadata toitumisspetsialistiga, et leida võimalikud probleemid toiduvalikutes, mis võivad olla seotud kaebustega. Kui tõesti vajalik saab juba spetsialist teiega proovida ka teatud toiduainete välistamist (sh. gluteeni sisaldavad toiduained).
Parimatega, dr. Ehala