ülekaaluline 29.11.06 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
Tere, olen ülekaaluline, olen 80,2 kg ja 165 cm pikk. Kuskil 10 kg olen juurde võtnud ma 2,5 kuuga. Kui kaalutõus oli mul 1 kuuga 6 kg, siis ehmusin ja rääkisin oma murest perearstiga, see soovitas rohkem liikuda ja mitte magusat süüa. Peale seda tuli juurde veel 4 kg, kuigi käin ujumas, rahvatantsus, aeroobikas, st, teen trenni 3 korda nädalas. Ma küll ei suuda magusast loobuda, kuna siis tunnen, et muutun kurjaks...siis olen ikka mures ja mure viib jälle magusa söömiseni. Oeh. Ja perearst ei anna nõu. Küsisin, et ehk proovida neid kroomi või muid tablette, mis ajaks magusa isu ära, ta ütles, et see on mõttetu, et ärge sööge lihtsalt, et pean endast võitu saama. Aga tunnen end väga täbaralt, ette võtta midagi ei suuda. Olin enne väga sõbralik ja tõeline seltskonna lõvi, nüüd aga tunnen seltskonda minnes piinlikult ja pigem ei lähegi sinna. Aidake mind, sest üksi ma ei saa abi endalt. Mees ütleb, et olen väga kena, aga tean, et sale naine on alati ilusam. Huvitav on ka see, et kui kaalusin 76 kg, tundsin end jubedalt ja raskelt, nüüd kaalun 80 kg, aga väsimust nii hullu ei ole. Seksiisu on ka kadunud, kuna nii suurena ei tahaks muud kui teki all ja pimedas....palun abi!
Arst vastas:
Kristel Ehala-Aleksejev
dr Kristel Ehala-Aleksejev
Arst-toitumisterapeut
Tartu Ülikooli Kliinikum
10. kilo lisandumine kahe kuuga on organismile suur koormus ning seda mitte esteetilises mõttes. Taoline ülekaal toob esmajärjekorras endaga kaasa erinevad haigusriskid. Teie aitamiseks oleks mul vaja täpsemalt teada teie igapäevasi toitumisharjumusi ning liikumiskoormust. Antud kirjast jääb esmamuljel tunne, et liigute piisavalt, kuid sellisel juhul on totaalselt paigast teie söömisharjumused. Kaalu langetamiseks on kaks võimalust: suurendada liikumiskoormut ehk siis piltlikult öeldes kütusetarbimist või langetada toidu kaloraaži (või siis mõlemat korraga). Kaalu stabiilsena hoidmiseks tuleb hoida nimetatud näitajad tasakaalus - niipalju kui liigud, niipalju ka sööd. Apteekides müügilolevatest toidulisanditest võib vahel küll kaalulangetamisel abi olla, kuid mingit imet neist oodata ei tasu. Esmajärjekorras on vaja ikkagi üle vaadata enda harjumused ning tavad. Kui tunnete, et vajate lisanõu võite alati tulla konsultatsioonile.
Heade soovidega, Kristel Ehala-Aleksejev