ülekaal 15.06.15 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
Muretsen oma 82 aastase ema pärast.Tema 155cm pikkuse juures kaalu 97kg üks põlveliiges vahetstud,teine ķõndimisel väga valulik,peale selle südame isheemia ja ķõrgvererõhu tõbi.Suvel liigub oma aias 10 sammu kaupa käru toel,aga talveks on plaan keskküttega korterisse paigutada,kus liikumine muutub olematuks.Kas oleks kuidagi toiduga võimalik kaalutõusu reguleerida?Milliseid toiduaineid tukeks kindlasti vältida?
Arst vastas:
Kristel Ehala-Aleksejev
dr Kristel Ehala-Aleksejev
Arst-toitumisterapeut
Tartu Ülikooli Kliinikum
Tere.
Kuna liikumist on väga vähe, siis tuleks vaadata üle toidukogused laiemalt. Päevane kaloraaž ei tohiks ületada 1400-1500 kcal/p. Üle tasuks vaadata toiduainete rasvaprotsendi ja seda vajadusel vähendada. Vältida tasuks saiu jt.pagaritooteid, maiustusi. Toidukordade aluse peaksid moodustama köögiviljaroad. Leiva- ja (täis)teraviljatooted on teretulnud, kuid nendegagi kiputakse teinekord liialdama. Oluline on aga tema vanuses, et tagatud oleks piisavas koguses valgu kättesaadavus, mistõttu peaks menüüsse kuuluma lahjem kodujuust, kohupiim, kana- ja kalkuniliha. Toidulisanditest vajaks ema ilmselt aastaringselt D vitamiini. Sellises vanuses on inimese toitumisharjumusi aga sageli väga raske muuta, mistõttu pöörake eelkõige tähelepanu söödud toidu kogustele, rasvaprotsendile ja suhkrusisaldusele.
Parimatega, dr.Ehala