Anorektiku toitumine 10.04.13 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
16-aastasel raviti haiglas anoreksiat (haiglasse minnes KMI 16). Enne seda piiras ta oma söömist tugevalt (kaalulangus kolmveerandi aastaga oli ca 14 kilo)
Nüüd kodus olles sööb ta küll regulaarselt, kuid lihtsalt ei jaksa süüa neid suuri koguseid, mis annaks 3300 kcal päevas (šokolaad ja kakao tekitavad nahalööbe ja kõhuvalu, nii et seda ta lihtsalt ei söö). Hetkel on tema päevane kalorikogus ca 2600 ja ta ikkagi võtab kaalust tasapisi alla. Minu pilgu alt väljas on vaid päevased ooted - ja ma ei tea, kas need ka tegelikult ära süüakse.
Olen muidugi märganud ka seda, et kui minul endal ununeb pingeliste olukordade ja stressi korral lihtsalt söömine täiesti ära (nooremana võisin isegi mitu päeva olla söömata), siis lapse puhul kaal langeb, isegi siis kui ta tegelikult sööb. Kas stressi puhul võib energiavajadus olla suurem?
Kas peaksin muretsema, kui hetkel KMI on 17,1?
Arst vastas:
Kristel Ehala-Aleksejev
dr Kristel Ehala-Aleksejev
Arst-toitumisterapeut
Tartu Ülikooli Kliinikum
Tere.
KMI on paranenud võrreldes haiglaperioodiga, kuid seda ei saa lugeda normaalseks. Kui kaal kipub juurdetuleku asemel pigem langema, siis vaevalt ikkagi soovitav päevane kogus ära süüakse ning ilmselt ei jõua päevane energiakogus 2600 kcal piiridesse. Anoreksia ei ole ju vaid toitumisprobleem. Siin on oluline roll inimese psüühikal ja uskumustel ning neid väga kergelt ei muuda. Soovitan pidada nõu mõne psühholoogi või psühhiaatriga(ilmselt olete seda varasemalt teinud), kelle juures vajadusel regulaarselt nõustamisel käia. Toitumise osas oleks abi toitumispäevikust, mida siis vähemalt osadel nädalapäevadel pidada. Kaloraaži kättesaamiseks võib kasutada ka apteekides müüdavaid toidukorra asendajaid (N: Nutricia tooted). Vahepaladena võiks lisada mandleid, pähkleid, kuivatatud puuvilju või siis müslibatoone, mida kerge igale poole kaasa võtta ning mis on samas küllalt kontsentreeritud energia mõttes.
Parimatega, dr.Ehala