Murdev väsimus pärast lõunasööki 31.07.25 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
Tere, minu küsimus on - miks mul tekib ulmeline/murdev väsimust pärast iga lõunasöögi söömist?
Olen tervisliku eluviisiga, treenin igapäevaselt erineva intensiivsusega, toitun korralikult, joon tublisti vett, ei suitseta, tarbin väga-väga vähe alkoholi, magan vähemalt 7h (R-P rohkem), ärkan päris tihti kell 5:00 (E-N), teen igavat kontoritööd.
Enamjaolt on lõunasöögid valgurikkad ja päris tihti teen ka 1x kohvi piim ja suhkruga. Monster energiajook aitab väsimusest hästi välja tulla. Vahel ma tunnen, et mul on kogu aeg ulmeline vajadus rämpstoidu ja magustatud gaasiliste jookide järele. Olen olnud ca. 5-6 aastat tagasi ka nii, et ma ei söönud üldse lõunasööki.
Aitäh!
Arst vastas:
Artur Minenko
dr Artur Minenko
Toitumisterapeut
Confido tervisekeskus
Tere!
Pärast lõunasööki tekkiv “murdväsimus” võib olla seotud mitme teguriga:
1. Veresuhkru kõikumine – kui lõunasöök on küll valgurikas, aga sisaldab vähe kiudaineid või liiga palju rafineeritud süsivesikuid (nt leib, riis, suhkruga kohv), võib veresuhkur tõusta ja seejärel järsult langeda → tulemuseks väsimus ja magusaisu.
2. Närvisüsteemi kurnatus – varajane ärkamine + intensiivne treening + istuv töö = närvisüsteemi kestev ülekoormus. Väsimus võib olla märk, et keha üritab vaikselt “pidurit tõmmata”.
3. Seedeenergia koormus – ka valgurikas toit võib mõnel juhul olla raske seedida, eriti kui keha on väsinud või seedimine aeglane (nt stress, istuv töö, liiga suur portsjon).
4. Krooniline magusaisu + energiajookide mõju – viitab sellele, et keha püüab ise ennast ergutada – kas läbi dopamiini (rämps, gaasilised joogid) või kofeiini. See võib viidata varjatud B-grupi vitamiinide, magneesiumi või isegi raudainepuudusele.
Soovitus: Proovi teha lõunasöök kergemaks – nt köögiviljapõhine + veidi valku + aeglane süsivesik (tatar, läätsed, juurviljad). Jäta magus kohv lõunast välja ja vaata, kas muutub.
Kui väsimus püsib, tasub kontrollida ka veresuhkrut, ferritiini, kilpnääret ja B12 taset.
Soovi korral võite minu poole pöörduda ja aitan päevakava üle vaadata.