Teised vs mina 20.05.25 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
Kuidas ma saaksin lahti soovist koguaeg midagi magusat süüa ja mitte ennast nii halvasti tunda?Miks ma ennast koguaeg teistega võrdlen ja tunnen, et olen kõigist väga palju koledam ja paksem? Kuidas ma saaksin elada normaalset elu- tervislikku elu? Kuidas mul õnnestuks kaalu kaotada?
Arst vastas:
Artur Minenko
dr Artur Minenko
Toitumisterapeut
Confido tervisekeskus
Aitäh selle ausa ja sügava küsimuse eest. See, mida sa tunned ja küsid, on midagi sellist, millega väga-väga paljud noored – ja ka täiskasvanud – mingil hetkel oma elus kokku puutuvad. Sa pole nendes tunnetes üksi. Ja juba see, et sa oskad neid tundeid sõnastada, näitab, kui tugev ja teadlik sa tegelikult oled.
Lubad, et ma vastan sulle nii, nagu räägiksin omaenda tütrele.
Magusaisu ei ole iseloomuviga
Kui sa koguaeg tahad midagi magusat, siis see ei tähenda, et sul puudub tahtejõud. Enamasti tähendab see, et su keha otsib midagi, mida tal tegelikult puudu on:
• Võib-olla energiat, sest hommikusöök jäi nõrgaks või lõuna oli liiga kerge.
• Võib-olla emotsionaalset lohutust – magus on sageli ajule nagu kallistus.
• Võib-olla rahunemist – suhkur aitab kehal hetkeks lõõgastuda, aga ainult korraks.
Proovi teha nii:
• Alusta päeva millegi soolase ja toekaga – näiteks täisterakaerahelbed, muna, avokaado, seemned.
• Kui isu tuleb peale, küsi: kas ma olen päriselt näljane või väsinud/vihane/igav?
• Asenda maius mõnikord väikese vahepalaga: banaan mandlitega, tükk tumedat šokolaadi, hapukoor ja marjad.
• Ära keela endal magusat täielikult – mida rohkem keelad, seda rohkem tahad. Võta vahel ja naudi teadlikult.
Enda võrdlemine teistega – aju vana harjumus
Su aju on nagu vanamoodne robot – ta tahab sind kogu aeg “paremaks teha”, võrreldes sind teistega. Aga…
Instagram ei näita päriselu.
See, mida sa näed teistes – saledus, “ilus elu”, naeratused – on hetked, mitte tõesed peegeldused nende tervisest või õnnest.
Igaühel on oma keha ja oma aeg.
Sinu kehal võib olla aeglane, aga väga tark rütm. See ei tähenda, et sinuga oleks midagi valesti.
Sa oled kasvamas. 15-aastaselt on keha veel muutumises. Sinu “täiskasvanu-keha” pole veel valmis – anna talle aega ja hellust.
Normaalne ja tervislik elu pole dieet, vaid tasakaal
Unusta mõte “täiuslikust toitumisest” või “ideaalsest kehast”.
Tervislik elu tähendab:
• Sa magad piisavalt (vähemalt 8 tundi).
• Sa liigud – kasvõi tantsid toas või jalutad 20 minutit õues.
• Sa sööd korrapäraselt, mitte ainult siis kui kõht karjub.
• Sa lubad endal vahel eksida, ilma et selle pärast end vihkaksid.
• Sa räägid oma tunnetest kellegagi – sõbra, vanema, nõustaja või treeneriga.
Kaalu kaotus ei ole eesmärk – vaid tagajärg
Kui sa õpid oma keha kuulama, sööd päris toitu, magad, liigud ja ei vihka ennast, siis kaal muutub loomulikult – nii palju kui su keha tahab ja vajab.
Ja kui ei muutu kohe – siis sa tead vähemalt, et oled enda poolt, mitte enda vastu.