Tere. Kirjutan rohkem selleks, et kellegagi rääkida, vaevalt, et konkreetset nõu või veelvähem konkreetset abi keegi anda saaks. Nimelt olen mures oma mehe pärast, kes on jäänud mõned aastad tagasi töötuks ja ei võta praktiliselt midagi ette olukorra muutmiseks. Tundub, et tal on vist juba nii sügav depressioon, et ta ei tahagi leida ega tahagi midagi muuta. Kuigi, mugav ja laisapoolne on ta olnud kogu aeg. Tunnen, et passivsus ja ükskõiksus on mind nii ära masendanud, et ma ei suuda seda enam taluda. Pidev majanduslik kitsikus seab elule ebameeldivad piirangud ja pärsib laste arengut. Kõigeks muuks peale söögi ja isegi söögi jaoks peame pidevalt vanematelt abi paluma. Töötan ise küll mitme koha peal, aga põhipalk on alla igasuguse arvestuse ning ka pere on suur. Saan aru, et tööd leida pole lihtne, kui pole enam 25. Aga miks pean mina kogu aeg tugev olema ja kõike jõudma ja kõike oskama? Ma tahaks ka näiteks hoopis koduperenaiseks hakata. Ehkki tegelikult muidugi ei taha, pole seda tüüpi. Kuid perekonnapea olgu ikkagi mees, ma arvan. Lapsed ka küsivad kõike minult ja mina otsustan kõike. Mis mees sedasi poisist kasvab? Isa ei nõua või kui, siis kärgib. isa ei tunne huvi, ei vii lapsi kuskile, on ise pidevalt oma tervisega hädas. Mina aga istun 8 tundi tööl, tavaliselt kauemgi, et kõrvalttööd teha, minul jälle pole aega. Koduseid toimetusi ta küll jõudumööda toimetab, aga perenaist ikka ei asenda. tahan ise perenaine olla. Olen oma naiselikkuse täitsa ära kaotanud, justkui kesksoost oleks. Põhiprobleem on ikka temas, mitte minus. Kui mees saaks joonde, küll siis minagi. Psühhiaater küll tuvastas mul sügava depressiooni juba, tarvitan ka antidepressante ja unerohtu. Aga milleks? Lahendus minu probleemile oleks tegelikult lihtsamast lihtsam - normaalne töine pereelu. Arvasin küll, et ega aidata siin ei saa või vastus on, et pöörduge psühholoogi poole, aga küsin siiski nõu. Psühholoogid pole seni aidanud, on pöördutud ka. Ega psühholoogki saa tööd kandikul ette kanda ja saa santi sundida. Tänan, et kuulasite ära. Renate.

Arst vastas:
dr Harri Küünarpuu
Tallinna Psühhiaatria Haigla, Perekonnastuudio ABX, Psühho-Konsultatsioonid MTÜ
Renate,
töötu olla on väga raske. See ei ole ainult Teie mehe raskus. Kui Te olete jälginud siin kirjutatud kirju, siis nii mitmeski tuleb esile seesama -- kaua aega töötult olnud inimene ei suuda aktiviseeruda ja endale tööd leida, isegi mitte tööd otsima hakata. Kindlasti on tööta jäämine raske löök enesehinnangule ja siis juba tekib kartus saada uusi hoope. Ehk siis kartus tööd otsides saada eitavaid vastuseid ja osutuda mitte valituks. See ei ole alati ei mugavus ega laiskus, mis takistab tööd otsimast. Ja kui inimene on olnud küllalt kaua tööta, areneb välja omamoodi passiivsus, mille murdmine on küllalt raske. Seetõttu tehakse paljude maade tööbüroode juures töötutele aktiveerimisrühmi. Sellise rühmatöö abil püütakse psühholoogide ja sotsiaaltöötajate abiga aktiveerida pikaajalisi töötuid ja tõsta nende läbilöögivõimet tööjõuturul. Kahjuks vist meie riigis sellist laadi tööd veel ei tehta. Aga ilmselt oleks vaja.
Kui Teid selle kirja kirjutamine aitas, siis on teil ehk kasvõi korrakski kergem. Kirjutage veel, kui Teil raske hakkab.
Teie kirja ootama jäädes,
Harri Küünarpuu