Tere! Oleme abielus 12 aastat, meil on 3 suurepärast last, ka elu oli kogu see aeg nagu muinasjutt. Kogu aeg koos! 2 aastat tagasi mees ütles, et tema sees midagi muutus ja ta enam ei armasta mind nagu vanasti, sest ta kogu aeg tahtis minu armastust, kuid pole saanud „seda õiget armastust“, nagu temale oli vaja. Nüüd tal on uus silmarõõm, mitte füüsilisel, vaid platoonilisel tasemel (ehk internetis suhtlevad vahet pidamata). Ta on 18. Mees räägib, et armastab teada, kuid miskipärast nad kooselu ei alusta. Nüüd tuli välja, et mina olen rase. Mina tahan seda last ka mees tahab ja tahab puhtast lehest alustada, kuid oma suhe ei saa ta lõpetada. Mis teha?

Arst vastas:
Tõnu Ots
dr Tõnu Ots
Psühholoog
Selliste situatsioonide lahendamiseks ühtset reeglit olla ei saa. Kõik sõltub lastetoast, kasvatusest, kultuuri- ja rahvustraditsioonidest, usulistest tõekspidamistest, moraalist, vastastikustest kokkulepetest, usaldusest, senise kooselu tugevusest või haprusest.
Tundeid ei saa käskida ega keelata. Ei endale ega teistele. Küll aga on võimalik oma käitumist juhtida. Sügavalt sisemusest tulev emotsionaalsus on väga sageli konfliktis teadvuse ratsionaalsusega. Armastus on üks võimsamaid tundeid ja väga sageli tugevam tegutsemisjõu allikas kui kaine mõistus.
Kuid tunded tulevad ja lähevad ja kui neil pealegi pole realiseeruva kooselu seisukohalt perspektiivi – nagu praeguses olukorras teie mehel, kes pole oma armastatut teie kinnitust mööda silmast silma näinudki – siis jäävadki nad tihtipeale meie halliks muutunud elu vaid välgatustena kaunistama. Armastust tappa ei tohi – see ei sure midagi meie hinges lõhkumata ja armastusest loobumise nõudmine on kuritegu hinge kallal. Kui teie mees loobubki teie nõudel oma platoonilisest tundest ja mis edasi? Kas te olete siis midagi võitnud? Kas olete ta siis ennast armastama pannud? Pealegi – teie kirja uskudes – pole ta käitunud teid reetvalt truudusetult, pole teid petnud. Ta on vaid armunud ega tunne ennast milleski süüdi, et peaks midagi andeks paluma.
Mida paanilisemalt ja sõjakamalt te oma peresuhet kaitsma hakkate, seda vastumeelsemaks te ennast talle teete ja lausa õhutate takka tema võimalikke samme uue kooselu poole. Püüdke olla selline naine, kelle juurest lihtsalt ei minda ära – rahulik, mõistev ja mõneti ka emalik, kes vaatab oma „suure armunud poisi“ hingeseikluste peale kui selle ea haigusele: „ootame ära, küllap läheb üle“.
Inglased defineerivad oma perekonda kui „majanduslikku-pedagoogilist liitu“. See tähendab, et perekonna majanduslikke aluseid ega laste kasvatamise huvisid ei tohi ükski asi ohtu seada, ka uus kiindumus ega vahekord mitte. Need tuleb üle elada „vääramatu jõu“ taustal – ma küll armastan sind, aga sorry. ma olen abielus. Kui hakata iga uue armumise peale kohe lahutama, käitume mänguritena nii armastuse kui abielu suhtes.