Tere,
Meie peres on 3 last - mais 6 saav poiss ja märtsis 3 aastaseks saanud kaksikud tüdrukud. Kõik lasteaialapsed. Siiani olid kõik meie lapsed niiöelda kerged lapsed - rõõmsameelsed, viisakalt käituvad ja rahulikud ning me oleme oma 3 väikese lapsega alati olnud sõprade juurde oodatud külalised, v a mõned üksikud jonniperioodid tüdrukutel.
Innustatuna oma headest lastest läksime veebruaris kogu perega tervelt kuuks ajaks soojale maale puhkama, elasime selle aja jooksul 3 erinevas kuurorti ja lastega kogu selle aja ühes toas.
Kodus on meil ruumikas elamine, pojal oma tuba, tüdrukud elavad ja magavad sünnist saadik koos meist eraldi toas. 2 nädalat peale reisi algust tundus, et väiksemad on reisist väsinud ja tahavad koju. Samas kui puhkusekoht vahetus rahulikuma vastu, olid nad jälle röömsamad. Ühel päeval hakkasid tüdrukutel sellised jonnihood, millega me enam toime ei osanud tulla. Suvalisel hetkel nõuavad nad täiesti ebaolulisi asju (näiteks öösel, kui ma jonniva lapse kaissu võtan, nõuab tema opale või kui ta minu käest midagi soovib, siis pean mina selle talle minema andma, mitte tema ise ei tule võtma) meile tundub lihtsalt selleks, et meid endale allutada. Kui me neid nõudmisi ei täitnud, läksid nad hüsteeriasse. Kui proovisime naljaga reageerida, vihastasid ja läksid tigedaks, veidi vägivaldsekski. Kui tulin kohe nende soovile vastu, oli see ootamatu, ja ajas neid jällegi vihale - nad mõistsid vist, et mängime nendega lihtsalt kaasa. Samas avalikus kohas - rannas, kohvikus - pidime teiste inimeste huvides neile aeg-ajalt järgi andma. Umbes 30 minutilised jonnihood kordusid ka öösiti, une pealt.
Täna oleme 3 päeva Eestis tagasi olnud ja asi ei ole üldse paranenud. Lasteaias on nad täna kolmandat päeva - lähevad sinna rõõmsalt ning kasvatajate sõnul musterlapsed. Koju jõudes, öösiti ja hommikul peale ärkamist on neil jälle jonnihood.
Mu küsimus on, et kui palju ma võiksin lapsele vastu tulla? Kas on õige jonni külma rahuga ignoreerida, kuni see üle läheb - kui palju võin lasta lapsel endast välja minna, kui ta ilma pisarateta röögib? Kas ma võin nendega riielda?
Olen püüdnud rahulikult lapse kõrvale kükitades või teda sülle võttes selgitada, et ma ei saa hetkenõudmisi täita ja pakkunud välja kompromisse.
Küsinud, miks ta tige ja kuri on minu peale.
Olen nendega riielnud, ise endast välja läinud ja neid ähvardanud õue ukse taha maha rahunema tõsta.
Olen püüdnud tähelepanu mujale juhtida.Miski pole aidanud. Isegi väikest soovi avaldades tõstavad nad tihti mu peale häält.
Olen väga tänulik mõne nõuande eest, kuidas lapse sellisele käitumisele reageerida. Ja millest need võivad olla põhjustatud?
Ette tänades
Lugupidamisega

Arst vastas:
dr Irene Kalvet
Irene Kalveti Konsultatsioonid OÜ
Tere!
Kui väsinud Teie ise sellel reisil olite? Arvan, et üks põhjus laste meeleolu muutuseks oli väsimus ja võib olla kliima. Sealt alguse sai see, et midagi häiris. Igas olukorras peavad vanemad jääma rahulikuks. Kui olete ise väsinud, on see päris keeruline. Kui last (lapsi) midagi häirib, ei suuda ta oma tundeid kontrollida, eriti kui nad on väsinud. Väikelaps üritab maailma avastada. Ta püüab Teid testida, vaielda Teile vastu. Teie ülesanne on reegleid kehtestada, olla selles järjekindel, kuid mitte jäik. Laps ei pea kõike saama mida ta tahab, kuid ta ei suuda ka loobuda, või kitsendustega nõustuda. Lubage tal siis end välja elada. Mõne aja pärast rahustage teda ja kinnitage ikka reegleid. Laps tahab tunda Teie tugevust, mitte jäikust. Teie armastus ja soojus lapse vastu annab võimaluse eduks kehtestada reegleid. Austage last ja imetlege tema järjekindlust. Teile koos mehega soovin säilitada rahulikkus. Kui juhtub, et Teie ei suuda enda tundeid kontrollida, kahetsete oma käitumist, siis ärge unustage lapse käest andesust paluda.
Soovitan lugeda mõnd laste arenguga seotud raamatut. Näiteks: "Jonniiga", Gertrud Teusen. "Kuidas piire seada", Elizabeth C. Vinton. Eesti keeles on veel ilmunud mitmeid raamatuid, küsige raamatukogust.
Jõudu ja edu soovides!
Irene Kalvet.