Tere,
pöördun teie poole sellise murega: viimase 3 aasta jooksul olen kolmel korral minestanud, iga kord peale püstitõusmist ning sellega on kaasnenud ka krambid. Kõikidel kordadel olen eelneval ööl vähe maganud ja alkoholiga liialdanud. Olen käinud mööda arste ning tehti ka analüüsid, mingeid langetõve laenguid ei avastatud ja kompuutertomograafia pilt oli korras. Vereanalüüsid samuti ning vererõhk ka (kuigi on pigem kõrgepoolne).
Kuigi elan nüüdseks suhteliselt korralikku elu, tekib pingelisematel aegadel (kui und on näiteks mitu päeva kuskil 6-7 tunni ringis) ikkagi suur hirm, et kukun täiesti võõras kohas võõraste inimeste keskel kokku. Tunnen, kuidas süda peksab ning suu kuivab; tekiks nagu tasakaaluhäired (selle paneksin ise samuti paanika arvele), hakkan närviliselt sõrmi klõbistama või muid motoorseid liigutusi tegema. Tavaliselt olen püüdnud rahulikult hingata, istuda või vett juua, kuid enne paanika reeglina ei kao, kui olen kuskil turvalises kohas, näiteks kodus. Korraga on nii hirmus väsinud tunne ja soov magada kui ka kohutav erksus. Armastan väga kohvi, kuid kas sellest peaks täielikult loobuma? Mida veel soovitate - mõni harjutus, looduslikud ravimid? Või peaks ikkagi mingisuguseid tablette võtma? Kuna viibin välisriigis, siis pean vist käsimüügiga piirduma, kui midagi konkreetselt soovitate ja psühholoogi juurde minek on samuti raskendatud.
Ette tänades,
N 25

Arst vastas:
dr Irene Kalvet
Irene Kalveti Konsultatsioonid OÜ
Tere!
Hea on see, et tohtrid Teil mingit tervise häiret ei tuvastanud, see võiks Teid rahustada. Siis kirjutate, et elate suhteliselt korralikku elu. Soovitan Teil kohvi ja alkoholi paar kuud mitte tarvitada. Selle asemel kasutada rahustavaid teesid (piparmünt, nõmmliivatee...). Ûritage magada 7-8 tundi. Kõik, mis sobib lõõgastumiseks, tuleks teha (jalutuskäigud, sportlik tegevus. ujumine, mediteerimine). Kui tekkib tunne, et lähete ärevaks, pange tähele, millest Te vahetul mõtlesite, milline oli olukord. Kui saate jälile, milliste mõtete järel ärevust tunnete (endale suunatud, suhetele suunatud...), saate need mõtted vaidlustada. Näiteks: olete võõras seltskonnas, kus viibib keeegi, kellega Te sooviksite suhelda ja ta pöördubki pilguga Teie poole ja naeratab. Kui nüüd tunnete ärevust, siis võib mõte olla selline:"appi, kui ta tuleb minuga vestlema, kas ma olen nii tark, et vestelda väärikalt... ". Soovitus Teile: selline, nagu olete, sellisena Te talle meelditegi, vähemalt soovib Teiega tutvuda. Kuna kirjast järeldub, et sellistest olukordadest põgenete, soovitan jääda sellistesse situatsioonidesse. Lõtvuge ja jääge rahulikuks. Harjutage lõdvestumist hoolega!
Jõudu ja edu soovides!
Irene Kalvet.