Tere,
Hakkasin sellest aastasi ülikoolis käima (käin ka tööl) ning mul on suur probleem õpitu meelde jätmisega. Sellel momendil kui ma midagi loen v. õpin jääb see mulle meelde, aga natukese aja pärast ei mäleta ma midagi. See probleem esineb just võõrkeelte- ja võõrsõnade meelde jätmisega. Kontsentreerumisega on mul ka raskuseid, kui hakkan midagi õppima siis suudan mõelda sellele konkreetsele asjale paar minutit ja juba mõtted uitavad eemale. Siis see ajab mind masendusse ja nutma, et mulle midagi meelde ei jää, mõtlen, et olen teistest rumalam ja ei saagi kunagi targemaks kui midagi meelde ei jää. On ka selline asi, et kui hakkan näiteks internetis midagi lugema siis loen paar rida ja juba tuleb uus mõte mida võiks vaadata jne...ei suuda nagu ühte asja lõpuni vaadata/lugeda v. teha.
Samas tööl mind väga hinnatakse ja edutatakse, ise mõtlen, et olen ju nii rumal kas tööandja ei näe seda?
Mul on diagnoositud paanikahäire aastaid tagasi, kas see võib mõjutada kontsentreerumist ja mälu?(see oli lühikokkuvõte, loodan, et saite väikese ülevaate).
Kas psühholoogilt saaks abi sellisele probleemile v. on vahendeid kuidas omal käel mälu treenida/parandada v. on hoopis asi selles, et ei suuda kekenduda?
Kui peaks psühholoogi juurde pöörduma, kas oskaksite Tallinnas öelda mõnda head psühholoogi v. terapeuti?
Ette tänades,
Liis

Arst vastas:
dr Harri Küünarpuu
Tallinna Psühhiaatria Haigla, Perekonnastuudio ABX, Psühho-Konsultatsioonid MTÜ
Tere, Liis!
Näib, et Teie elu on üsna pingeterohke: töö ja nüüd siis veel ülikool. Ma ei oska nüüd kohe selle kirja põhjal öelda, kas see on paanikahäire tagajärg. Aga mida ma aru saan, on see, et Teie äravuse tase on küllalt kõrge ja niipea, kui Te ei saavuta endale seatud eesmärki (lugeda, õppida või muud niisugust), lähete kohe närvi ja siis ei suuda Te loomulikult enam millelegi keskenduda.
Ma ei usu, et Teie tööandja nii rumal oleks, et ei märkaks Teie saamatust. Kindlasti olete oma tööalal piisavalt edukas ja edutatav. Äkki ongi küsimus selles, et nüüd, kus Te olete ülikooli astunud, on pinget liiga saanud. Ja ülikoolis õppimine on üks teistsugune töö, mida peab ka õppima ja millega kohanema. Võimalik, et Te ei ole selgeks saanud kuidas seda "tööd" teha nii, et Teid "edutataks", s.o. et ekasmid ja arvestused tehtud saaks ja järgmisele kursusele edasi pääseda. Pinge vähetuntud tööga kokku puutudes võib mõnikord halvata selle töö tegemise edukust. Ja eriti juhul, kui püütakse seda tööd (Teie puhul siis õppimist) teha maksimaalselt hästi kohe algusest peale. Ja üldiselt kõrgema ärevuse nivoo puhul eriti. Nagu ma juba ütlesin, võib sel juhul juba väikseimgi ebaõnnestumine niigi kõrgemat ärevuse nivood kergitada sellele tasemele, et halvab tähelepanu ja keskendumisvõime. Ja kui selline kogemus juba kord on tekkinud, siis võib ärevus tõusta juba õppimisega, lugemisega jne. tegelema asudes. Siis juba kartusest, et äkki mul ei jää jälle midagi meelde. Ja sellega omakorda tõuseb ärevuse tase ja Te alustate õppimist (või millegi muu tegemist) juba kõrgema ärevusega, mis juba ette alandab tegevuse tulemuslikkust. Ja kui Te siis kogete, et tõepoolest jälle ei jäänud meelde, siis olete saanud kinnituse oma ebaedule, mis jällegi tõstab ärevuse taset. Ja nii see ring enamasti käib.
Teete õigesti, kui pöördute mõne psühholoogi poole, kes võiks aidata Teil sellest ringist välja murda. Ma ei tea, kui hea ma olen, aga kas Te ei tahaks tulla minu vastuvõtule? Kui Teile minuga koos selle kallal töötada ei meeldi, võime arutada, kes Teile paremini sobiks.
Edu soovides,
Harri Küünarpuu