Tere! Olen 26 aastane naine. Mul on veidi imelik mure. Olen nimelt šokolaadisõltlane. Kui ma päevas 100g šokolaadi ei saa, siis muutun rahutuks, närviliseks, töövõime väheneb. Tuju ja enesetunne on nullis. Vaatamata pidevatele üritustele kahjulikust harjumusest vabaneda, ei ole see õnnestunud. Alguse sai asi siis kui minu mees tõi saksamaalt kaasa suur hulga maiustusi, mida meil ei müüda. Me degusteerisime neid mitu nädalat ja kui varud otsa said, pidin juba ise poest lisa tooma. Stressi ja pinge korral läheb asi hullemaks. Asi paistab olema ka natuke perekondlikus kalduvuses. Nii minu emal kui õel on suur nõrkus maiustuste vastu. Aga nemad pole sõltlased. Kaaluga probleeme ei ole, aga samas tahan väga sõltuvusest vabaneda. Ei oska aga kuskilt alustada.

Arst vastas:
dr Katri-Evelin Esop
Psühholoogilise Nõustamise Keskus SENSUS, Praktilise Psühholoogia Erakool SENSUS
Iga sõltuvus on seotud teatud uskumustega, mis suunavad meid seda sõltuvusobjekti (Teil s'okolaadi) üha enam tarbima. Seega tuleks alustada täpsustusest, milliseid vajadusi ma s'okolaadi süües rahuldan ning mis mõtted eelnevad söömisele.
Hea on tähele panna ka tüüpilisi olukordi, kus s'okolaadi tahan. Sageli on sõltuvuse probleemiga seotud teatud käitumuslikud ajendid, igavus, teatud isikutega koos olemine, ajatäide jne., mis söömist suurendavad. Teades stiimuleid, mis söömise vallandavad, saab neid ka sihipäraselt vältida.
Sõltuvusprobleemidega tegelemiseks soovitan pöörduda ka psühhoterapeudi poole, kes söömist soodustavate uskumuste ja käitumuslike muutuste läbi kahandab ebasoovitavat käitumist.